כשכנענים ומצרים נפגשים בעמק יזרעאל

כשכנענים ומצרים נפגשים בעמק יזרעאל

החודש, מרחב צפון עורך לנו היכרות עם באב אל הווא -יישוב כפרי קדום בצפון רמת הגולן, מה התגלה בתל שדוד? וגם – אילו יישובים צפוניים נהנו מפעילות הקיץ שלנו החודש?

בית נפח נחשף ב'בשער הרוחות'

בצפון רמת הגולן ישנו אתר נחמד בשם באב אל הווא. משמעות השם: שער הרוחות, על שום מיקומו הייחודי בין תלים געשיים, הגורמים לכך שרוח תנשוב במשך כל שעות היממה. ההתיישבות באתר החלה בברונזה התיכונה והגיעה לשיא בתקופות ההלניסטית, רומית והביזנטית. מאוחר יותר, האתר יושב מחדש באופן חלקי, החל מהמאה ה-12 ועד המאה ה-14.

האתר נחפר בעבר בשנות ה- 90 ע"י משה הרטל, אז נחשף בו מבנה מגורים שמור כמעט בשלמותו מהתקופה הביזנטית. בשנתיים האחרונות חופרת אותו אניה קליינר מרשות העתיקות בעקבות פיתוח של טורבינות רוח והעברת קווי חשמל בצפון הגולן. החפירה מתמקדת בשכונה המזרחית של באב אל הווא הביזנטית, ובה נחשפים בתי הכפר ומספר בתי יוצר, ביניהם בית נפח.  נקווה לגלות יתכןל כי באתר התקיימו מלאכות נוספות כגון הכנת יין ושמן זית, ונקווה כי הדבר יתבהר בהמשך

באב אל הווא

ילדי הצפון נהנו מארכיאולוגיה בקייטנות הקיץ

עם בוא הקיץ, החלו לפעול קייטנות בתי הספר של החופש הגדול, ולא מעט מוסדות בחרו להזמין את מדריכי רשות העתיקות אליהם לקייטנה. הילדים זכו להפעלות וסדנאות בגוון נושאים- מצרים העתיקה וגילוי משחק הסנת, מלאכת הפסיפס, תשלום בעת העתיקה, כלי חרס וקרמיקה קדומה, סדנת צמחי מרפא והכנת תרופות בשיטות קדומות ועוד.

המדריכים יאיר לביא, מייסא קוט, אורלי קפ, איאד בשאראת והאלה חלבי עברו בין קבוצות הילדים והעניקו להם הצצה לתוך עולמם של הארכיאולוגים ברשות העתיקות.

ילדים נהנים בפעילות הקייטנות של הרשות. צילום: עינת עמבר-ערמון, רשות העתיקות

תל שדוד: כשכנעניים ומצרים נפגשים בעמק יזרעאל

לאחר סדרה של הרצאות זום מרתקות מפי מיטב הארכיאולוגים המומחים לתחום ושני סיורים באתרי העתיקות של עמק יזרעאל, נפתחה עונת החפירות הראשונה בהובלת ד"ר קרן קובלו-פארן מרשות העתיקות וד"ר עומר סרגי מאוניברסיטת תל אביב.
עונה זו, היא חלק מפרויקט משותף חדש, ישראלי-גרמני,  בין אוניברסיטת תל אביב, רשות העתיקות, אוניברסיטת פרידריך שילר יינה ואוניברסיטת רוהר בוכום בגרמניה. בחפירה נחשפו שרידי מבנים מהתקופות הממלוכית, הצלבנית, הרומית, ההלניסטית, הפרסית והברזל.
בין הממצאים המיוחדים התגלו גם שתי צלמיות מתקפות הברזל, ידית אמפורה מהתקופה ההלניסטית, נר מהתקופה הרומית ועוד ממצאים רבים ומרתקים. במהלך שלושה שבועות של חפירה מאומצת, הגיעו עשרות רבות של מתנדבים ומתנדבות לסייע בעבודות, נערך יום פתוח למשפחות בתל, התקיימו סיורים לחברי הקיבוץ הסמוך שריד,  ולקינוח, התקיימה סדנה ארכיאולוגית והפעלה לילדי המרכזים בקיבוץ שריד.

הדרכה בתל שדוד. צילום עינת עמבר ערמון, רשות העתיקות

ההצלחה ממשיכה: חוג הארכיאולוגיה של קתדרה מ.א מגידו בעונה חדשה

בחודשים האחרונים זכו משתתפי ה"קתדרה" של מ.א מגידו – גמלאים וגמלאיות מקומיים, להקשיב להרצאות שונות ומגוונות מעולם מפי ארכיאולוגים וארכיאולוגיות של מרחב צפון. הוותיקים והוותיקות העניקו משובים נהדרים להרצאות, שהאזינו להן בעניין רב, וביניהן:

הרצאתה של ירדנה אלכסנדר על 'כפר כנא בין יהדות לנצרות', הרצאתו של ראובן קפול על 'הערים אבודות של הגליל המערבי', הרצאתו של יואב צור על 'ארכיאולוגיה של הקיבוצים – הקשר בין ארכיאולוגיה לתנועה הקיבוצית', הרצאתו של גלעד צינמון על 'נוכלים, מרגלים ושודדים (שאף אחד לא מכיר)' וההרצאה של אורי ברגר על'תופעת הדולמנים בגליל העליון והגולן'. אכן מרתק!

סודות חוקוק נחשפים

החודש קיימנו ערב ייחודי ומיוחד בדגש על פרויקט 'סודות חוקוק'.  האירוע כלל סיורים בבית יגאל אלון בתערוכת שביל הסנהדרין, בסירה העתיקה ובחדר יגאל אלון. גולת הכותרת של הערב היתה סדרה של הרצאות מרתקות בנושא החפירות הארכיאולוגיות של חוקוק, המתקיימות בשנים האחרונות.

ראשונה עלתה פרופסור ג'ודי מגנס מאוניברסיטת צפון קרוליינה, שסיפרה על חפירות בית הכנסת והפסיפסים המרהיבים שהתגלו בחפירה. אחריה עלה פרופסור ינון שבטיאל, שהעניק הרצאה על החפירות במערכת מסתור והסביר על ההתפתחויות במחקר הקשר הגלילי למרד בר כוכבא  (הרצאה בשילוב מכללת צפת ורשות העתיקות).
ד"ר עינת עמבר ערמון הרצתה על הפרויקט החינוכי-קהילתי  ועל חשיבותו הרבה, והמשמעות שלו עבור הצלחת התכנית לקידום המקום לכדי אתר מקבל קהל של קק"ל.

לבסוף, קיבלנו הצצה לחפירות של החודשים האחרונים בניהולו של אורי ברגר באזור בית המעיין, שכללה צילומים היסטוריים של המקום והשוואתם למצב בזמן החפירות. קרוב ל-200 איש ואישה נותרו מרותקים לכיסאם כל הערב וכתבו מכתבי תודה לצוות המארגנים, ובראשם לעינת שלנו.

עינת עמבר ערמון בהרצאה. צילום: אורלי קפ, רשות העתיקות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − seven =