קיץ בלתי נשכח עם משצ"ים הישרדות

קיץ בלתי נשכח עם משצ"ים הישרדות

מאת: סער גנור

השבוע, עם הזריחה, התקבצו יותר מ – 40 אנשי צוות שלנו בכל רחבי הארץ בציפייה ל-400 חניכות וחניכי קורס מש"צים (מדריכי של"ח צעירים) הישרדות. 

במהלך השנים האחרונות, במסגרת שיתוף פעולה עם אגף של"ח במשרד החינוך, השתתפו עשרות אלפי תלמידים בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בכל רחבי הארץ, כחלק ממסע משמעותי ששם דגש על מנהיגות, ערכי מורשת, ההעצמת המסוגלות האישית, החברתית והלאומית. המש"צים תרים את הארץ דרך הרגלים, ולומדים איתנו על עברה הארכיאולוגי בידיים חשופות.

השנה, ממש בימים אלה, הצטרפו אלינו מאות חניכי הקורס היוקרתי לחפירות ארכיאולוגיות במרחבים צפון, מרכז וירושלים, שבמהלכן חפרו בשישה אתרים: אושה, חוקוק, שוני, עין צור, חנות וירמות.

המשצ"ים בפעילות באמת המים בעין צור. צילום: גלעד שטרן, רשות העתיקות

מי הם המש"צים?

המש"צים הם תלמידים מצטיינים מחטיבות הביניים והחטיבה העליונה שפעילים בתוך בית הספר בפעילויות חברתיות שונות ובשדה במסגרת פעילויות השל"ח. "צוות של"ח" (מורים ומש"צים כאחד) מובילים תהליכים חינוכיים-ערכיים להכרת הארץ ולאהבת המולדת בכלל מערכת החינוך ובכל המגזרים – החל מכיתה א' ועד כיתה י"ב. אלפי בני הנוער שבוחרים להיות מש"צים, עוברים סדרת קורסי הדרכה ומנהיגות מכיתה ט' ועד י"ב, כאשר הקורס הסופי הוא מש"צים הישרדות.

מש"צים הישרדות – לא תוכנית ריאליטי

מסע ההישרדות שאליו יצאו החניכים החודש, ארך עשרה ימים, במסגרתם קבוצות מש”צים קטנות צעדו יחד, עם כל הציוד על הגב, ובתנאי שדה קשוחים. שיאו של המסע: בצליחת הכינרת ברפסודות ובהליכה מהר מירון לפסגת החרמון. זהו מסע משמעותי, אך קשה ומאתגר מבחינה פיזית ומנטלית, ומביא לידי ביטוי את הידע והניסיון המצטברים של המש”צים בתחומי השדה, המנהיגות וההדרכה. המסע מתנהל בקבוצות, כאשר לכל אחד מבני הנוער יש אחריות אישית להצלחת הקבוצה. בנוסף לציוד האישי, שכל מש”צ לוקח על גבו, הוא סוחב גם ציוד קבוצתי ובו האוכל של כלל הקבוצה למהלך כל המסע.

שמחים לקחת חלק – מש"צים הישרדות 2023

ימי החפירות הארכיאולוגיות ברשות העתיקות הן חלק מהאתגרים שאתם מתמודדים החניכות והחניכים במהלך הקורס, ומטרתם להוות גשר בין העבר להווה ולמקצוע הארכיאולוגיה, כחלק משרשרת הדורות. עבורנו, ברשות העתיקות, מדובר במבצע של ממש, בו לוקחים חלק בתכנון ובביצוע המרחבים, הארכיאולוגים, אנשי הביטחון והלוגיסטיקה וכמובן המרכזים החינוכיים במינהל חינוך וקהילה.  

בימי החפירה ראינו תהליך ערכי והסתגלותי של נוער מצוין, ידען, שקדן וערכי, שהבין ברגע אחד את חשיבות העשייה הארכיאולוגית והתרומה לחשיפת העבר וקורותיה של ארץ ישראל. כבכל חפירה, גם עתה נחשפו ממצאים ארכיאולוגיים רבים: שרידי מבנים, אמת מים רומית, כלי חרס, זכוכית, מטבעות, פרטי שיש ואפילו מראת כשפים נדירה שנתגלתה בחורבת אושה. קריאות ההתפעלות שהדהדו בחפירה נשמעו מירושלים ועד הצפון, כי הייתה פה חדוות עשייה והתרגשות חשיפה.  

ובנימה אישית, המגע הבלתי אמצעי של הנוער ברגבי האדמה וההתרגשות מהארכיאולוגיה האמיתית בה מגלים וחושפים אלומות אור לעבר, פועלת כמו קסם בכל פעם מחדש. רשות העתיקות עם הפנים קדימה, חושפת את העבר, עבור ההווה ולמען הארכיאולוגיה אני מקווה ששיתוף הפעולה הפורה עם משרד החינוך ואגף של"ח ימשיך בשנים הבאות למען הדור הבא.

סער גנור

טעם של עוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 − 15 =