במרחב מרכז חופרים עם כל החברא

במרחב מרכז חופרים עם כל החברא

אתם מוכנים לזה? העבר המסקרן של גבעת ברנר עומד להיחשף: באתר חורבת חברא שבמועצה האזורית ברנר נפתחה חפירה, ואתם מוזמנים!
במבט ראשון, לא ניתן לנחש היום שחורבת חברא הייתה מקום יישוב. הגבעה הקטנה, שהיום עומדת שוממת, שימשה בעבר בית לאנשים – החל בתקופה ההלניסטית, דרך התקופות הרומית, הביזנטית, האיסלאמית, ועד לתקופה הממלוכית. הגבעה, שנמצאת בתוך השטחים החקלאיים של המועצה האזורית ברנר, הניבה לאורך השנים הפתעות קדומות.
"הממצא הבולט ביותר במקום היו שברי לוח שיש, שעליהם כתובות בעברית הנושאות שמות בעלי אופי יהודי – כנראה של תושבים שחיו במקום", אומר יאיר עמיצור, מנהל המרכז החינוכי-ארכיאולוגי של רשות העתיקות במרכז הארץ.

"נחשפו כאן כתובות רבות; חלק מהן אפילו היו, ככל הנראה, כתובות הקדשה לבית כנסת. כתובות אלה הובילו את הארכיאולוג צבי אילן ז"ל, שהיה מומחה לבתי כנסת עתיקים, להניח שבמקום קבור בית כנסת, שטרם נחשף."
מלבד הכתובות, התגלו באתר שברי שיש, שברי עמודים, ופריטים אדריכליים ממבנה ציבורי גדול. "הממצאים המרשימים נחשפו עוד בשנות ה-50, והם עשויים להיות קשורים לאותו בית כנסת שצבי אילן ציפה למצוא במקום, אך עד כה, המבנה לא נמצא", אומר עמיצור.

מאחורי ומצדדי הגבעה ויש גם שיתוף פעולה

עוד לא תמו כל פלאיה של הגבעה, והסיפור נמשך. "בשנים האחרונות נערך בגבעה סקר ארכיאולוגי על ידי ד"ר איתמר טקסל, וחפירה בניהולו של יגאל רדשקובסקי מהרשות", מוסיף עמיצור. אלה, העמיקו את ההיכרות שלנו עם הגבעה ועם היישוב שהתקיים בה במרוצת השנים. החפירה והסקר הובילו אותנו למסקנה, שסיפורה של גבעת חברא לא בא על מיצויו. אנו מצפים למצוא עתיקות מפוארות התקופה הממלוכית, והלוואי שגם את בית הכנסת האבוד", אומר עמיצור.
המיקום המרכזי והשותפים באזור, הובילו להזדמנות ייחודית של שיתוף פעולה עם הקהילה במקום.


המרכז החינוכי-ארכיאולוגי של רשות העתיקות במרכז הארץ, בהובלת רומי שנבל ויאיר עמיצור ובריכוזו החינוכי של גלעד שטרן, בתמיכת המועצה האזורית ברנר ורשות ניקוז ונחלים שורק לכיש, יצאו לפרויקט שיאפשר לציבור לעשות היסטוריה. הפרויקט כבר החל, והוא מזמן למקום – תלמידים, חיילים ומתנדבים, לחודש של חפירה ממוקדת.
"הפעילות התחילה בבתי הספר, עם גיוס התלמידים והכנה שלהם לפעילות בשטח", אומר שטרן. "התלמידים קיבלו הסבר על משמעות החפירה, החוויה שהם עומדים לעבור, והחשיבות שלה – תרומה בפועל לחשיפת ההיסטוריה של האזור. אחריה, התלמידים מגיעים להתנסות בחפירה הארכיאולוגית. נראה שהעתיקות נמצאות כאן כמעט על פני השטח. עד כה התגלו פריטים בעומק של 10 סנטימטרים, כאילו מחכים שנמצא אותם. כבר בימי החפירה הראשונים התחלנו לחשוף מבנה ממלוכי – בדרך לחשיפות רבות נוספות".

מעניין? רוצים להצטרף?
מתי:
שעות ההתנדבות בין 8:00 ל13:00.
מי יכול או יכולה להשתתף? כולם מוזמנים! ההתנדבות לילדים עד גיל 18 תתאפשר בליווי מבוגר.
איך נרשמים? מגיעים לאתר אחרי רישום בלבד דרך רפי שלו, במס' טלפון – 054-570-0815, [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one × two =