חודש מרץ עמוס בפעילויות חינוכיות וקהילתיות במרחב דרום  

חודש מרץ עמוס בפעילויות חינוכיות וקהילתיות במרחב דרום  

תחילתה של ידידות מופלאה עם משלחת אימאמים שביקרה במסגד בן 1200 (!) שנה; מה קורה כשבני ובנות מצווה פוגשים את הארכיאולוגיה, מקבלים מתנות מפתיעות; וגם: יש עתיד למדבר במדבר.

התגלה קרס דיג מנחושת בן כ- 6,000 שנה, מהקדומים הידועים בעולם

הקרס, אשר נראה כי שימש לציד כרישים, נחשף בחפירות רשות העתיקות לפני הקמת שכונת אגמים באשקלון

הממצא הייחודי יוצג לראשונה בקונגרס הארכיאולוגי ה-48, בארגון רשות העתיקות, החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה והאגודה הארכיאולוגית הישראלית

לקריאה נוספת ב-ynet, וואלה.

כנסו וצפו בד"ר יעל עבאדי-רייס, שניהלה את החפירה עם ד"ר דניאל ורגה מסבירה על הממצא. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות.

כשמשלחת אימאמים מבקרת במסגד בן 1200 שנה 

משלחת של 25 אימאמים מיישובי הנגב, הגיעה למפגש מיוחד שיזם המרחב עימם בתחילת החודש. חברי המשלחת ביקרו במסגד בן ה-1,200 שנים – מהמסגרים הכפריים הקדומים בעולם, אשר התגלה לפני מספר חודשים בחפירת רהט דרום. כמו כן, סיירו בחפירה המתקיימת בימים אלה בחורבת מארבים שמצפון-מערב לרהט, בניהולם של ניר לצט ואנסטסיה דוברינין.  

סיור האימאמים, ניר לצט מוביל את הסיור. צילום: דוידה דגן, רשות העתיקות.

בסיור שמעו האימאמים על מי שחיו באזור בתקופות הביזנטית והאיסלאמית, על חשיבות שימור העתיקות כחלק מהחיבור למקום ולעבר, ועל אופי המחקר הארכיאולוגי של רשות העתיקות בסביבות הישובים הבדואים.  

ביקור המשלחת היה מוצלח, ובמרחב מקווים שהוא תחילתה של ידידות מופלאה, ויפתח דרך לעוד שיתופי פעולה בעתיד. 

תיכון אשדוד חוגג פורים, קצת אחרת 

לכבוד חג הפורים, נערכה פעילות מיוחדת בכיתות ח' של מקיף י"א אשדוד. באירוע נחשפו התלמידים למסכות השונות ולמשמעותן בארכיאולוגיה. כחלק מהפעילות, התנסו בהכנת מסכות אישיות מחימר. הפעילות התקיימה כחלק ממערך פעילויות שבועי, במסגרתו נחשפים התלמידים לתכנים מעולם הארכיאולוגיה. 

דובדבן, מגלן וצנחנים בסלומה 

טירונים מיחידות דובדבן, מגלן ו-101 של הצנחנים הגיעו לעבוד בחפירה המרתקת במערת סלומה שבשפלה הדרומית. החיילים עבדו במרץ – עם כל הלב, דבר שהניב תוצאות נהדרות. החפירה בסלומה, היא חלק מפרוייקט דרך מלכי יהודה והיא מתקיימת כבר מספר חודשים, בניהולם של ולדיק ליפשיץ וניר פארן, ובסיוע  צוות מרחב דרום. 

חיילים בסלומה. צילום: ולדיק ליפשיץ.

בי"ס רח'מה משתף פעולה עם 'עתיד במדבר' 

לאחרונה יצא לדרך פרוייקט נהדר בשיתוף פעולה עם עמותת "עתיד במדבר ירוחם" ליזמות בדואית-יהודית בביה"ס רח'מה. במסגרת הפרוייקט התלמידים מקבלים שיעורים בארכיאולוגיה, ובהמשך גם ישתתפו בפעילויות שטח, הכוללות: סיורים, ימי שטח, חפירות ועוד. נשמע לכם כיף? אתם ממש צודקים! 

ילדי בי'ס רחמה בפעילות. צילום: רחלי דגן, רשות העתיקות.

כשהבת והבר מצווה פגשו את הארכיאולוגיה  

מרחב דרום מתכונן לפרוייקט "לגעת בעבר בשנת המצווה". הפרוייקט הייחודי מיועד לתלמידי כיתות ז' בכל רחבי הארץ, בהובלת מרחב דרום של רשות העתיקות. במסגרתו, התלמידים יזכו לכמה מתנות שלא יהיו בהכרח "חופרות", בלשון הנוער: שיעור כללי בארכיאולוגיה בכיתה, לאחר מכן יום סיור בשטח באתר בעל זיקה ליהדות, ולבסוף – טקס חגיגי וחלוקת שי מרשות העתיקות. בקרוב יחלו סיורי בתי הספר בשטח. זוהי הזדמנות לאחל לכל המעורבים במיזם הצלחה רבה. 

שנת מצווה בשטח. צילום: רחלי דגן, רשות העתיקות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × 5 =