עכו, עין שרונה, הושעיה, בית שאן ועוד: עשיה מבורכת בכל קצוות מרחב צפון

עכו, עין שרונה, הושעיה, בית שאן ועוד: עשיה מבורכת בכל קצוות מרחב צפון

החודש העמוס של מרחב צפון כלל פתיחה חגיגית של תערוכה, חפירות בנקודות יוצאות דופן ופרויקט תכנון עירוני חדש.
בואו זרמו איתנו אל אמת המים של פרוד, ובסוף – גם קבלו המלצה לנקודת עניין שווה לסופ"ש ללא גשם.

גני רדואן

מי שמגיע לעכו בימים אלו, יבחין מיד בעבודות פיתוח שנעשות מדרום מערב לתל עכו (תל נפוליון). במקום, המכונה "גני רדואן" – גנים השייכים לדת הבהאית, הולך ונבנה מקדש לכבודו של קדוש בהאי, שכיום קבור בחיפה ועתיד להיטמן מחדש בגני רדואן.

ח'אן אל שוארדה שטחי החפירה. צילום: אסף פרץ

רשות העתיקות מעורבת בפרויקט עוד משלב התכנון. לאחר קבלת התוכניות, יצא יובל גור לחתכי בדיקה, ובעקבות זאת, פתחה ד"ר אמאני אבו חמיד בחפירה ארכיאולוגית בשטח. בחפירה זו, נמצאו שרידי ישוב מהתקופה ההלניסטית המאוחרת, תחילת התקופה הרומית, והתקופות הביזנטית והעות'מאנית.

כתב: עומר זידאן, ארכיאולוג נפת עכו והסביבה

שרידי מבנה הלניסטי ח'אן אל שוארדה. צילום: אסף פרץ
פרסקו מח'אן אל שוארדה. צילום: ד"ר אמאני אבו חמיד

חוקרים את הגולן

בתי הכנסת העתיקים נחקרים בגולן מזה יותר מ-100 שנה. עד כה, התגלו כאן למעלה מ-30 אתרים עם בתי כנסת קדומים, בריכוז שאין שני לו בארץ!
בימים אלו, תלמידים חרוצים ממגוון בתי ספר באזור, לוקחים חלק בתוכנית מתמשכת המתקיימת באתר עין קשתות, וכוללת מפגשים בכיתות וימי חפירה בשטח, בהובלת רועי עסיס ואניה קליינר. החוויה עוצמתית ומשמעותית, כפי שאפשר לראות בתמונות. הפרויקט במקום נמשך כבר קרוב לעשור, בשיתוף פעולה מבורך עם מועצה אזורית גולן.

החפירה בחיספין. צילום: אנייה קליינר

החפירות הארכיאולוגיות באתר, חושפות ממצאים המלמדים על היקף היישוב היהודי ותרבותה של הקהילה בגולן בתקופה הרומית-ביזנטית.
בתי הכנסת שהתגלו, הם מבני גזית מונומנטליים מבזלת ברמת השתמרות גבוהה, והעיטורים האומנותיים המפוארים מרשימים באיכותם. 

חפירה בעין קשתות. צילום: צביקי בדיחי
חפירה בעין קשתות. צילום: אבי ברכה

כל מה שצריך בשביל בילוי אחה"צ רגוע, הוא טקס חנוכת שלט בעין שרונה. בואו לבקר!

בתום פרויקט משותף של מחוז גליל תחתון, מנהל שימור והמרכז החינוכי – ובשיתוף פעולה עם רשות ניקוז נחלים וכנרת, התקיים יום קהילתי במעין שרונה שבגליל התחתון. במסגרת האירוע, ובשעה טובה, נחנך שלט למבקרים, וזאת – לאחר חפירה ושימור בבוקר קסום וחוויתי של פעילויות וסיורים. אמנם המקום מצריך עוד עבודה מרובה, אך ניתן לברך על שלב א' בתוכנית, שהסתיים בהצלחה. דווקא עכשיו, כשרגוע ולא עמוס כאן, זה הזמן: תפסו לכם יום ללא גשם ובואו לבקר!

יום קהילתי בשרונה. צילום: ריקי בק
מעמד תליית השלט בעין שרונה. צילום: ריקי בק

סוף מעשה במחשבה תחילה – איתור מוקדי עתיקות לפני תכנון

שיתוף פעולה חדש בין מחוז גליל תחתון לעיריית בית שאן במימון משרד השיכון, יבקש לאתר מוקדי עתיקות לפני שלב התכנון, וזאת על מנת לשלבם בתכנון העתידי ובשכונות חדשות.

בחודש החולף התקיימה פגישת התנעה בעיריית בית שאן, בהשתתפות מהנדס העיר שמר ברוך, ונציגינו – ד"ר כמיל סארי, אדר' ערן מורדכוביץ ובוטרוס חנא מרשות העתיקות.

זורמים אל אמת המים של נחל פרוד

באמת המים שבנחל פרוד מתנהל בימים אלה פרויקט שימור קהילתי, בניצוחם של ג'וני פיטרסון וצוות השימור, ובסיוע של המרכז החינוכי. אמת המים של פרוד הייתה ארוכה ומפותלת; היא הזינה מספר טחנות קמח הנמצאות במדרון והובילה את מי המעיין לחורבת פראדייה ולחורבת כפר חנניה. על שרידי אמת המים הקדומה, שמקורה ככל הנראה כבר בתקופה הרומית או הביזנטית, נבנתה אמת המים המנדטורית הנראית לעין.

מאז שאמת המים הקדומה פעלה חלף זמן רב, וכיום היא זקוקה לעבודות שיקום ושימור. הקהילה המקומית 'זרמה איתנו' ועם הפרויקט, ובכל יום עבודה שמתבצע בשטח, מצטרפים אל צוות השימור שלל מתנדבים, קהילה ובתי ספר. הקהילה, בסיוע של המרכז הארכיאולוגי של מרחב צפון, לוקחת חלק פעיל בפרויקט, שבסופו תוכל ליהנות גם מתוצר.

פרויקט שימור נחל פרוד. צילום: גוני פיטרסון

בהושעיה נחנכה תערוכת "ארץ זית ושמן": עשרות מבקרים צעירים הגיעו להנות מהמקום החדש

החודש, לקראת חג החנוכה, התקיים טקס חנוכת תערוכת "ארץ זית ושמן" בהושעיה שבעמק יזרעאל, במעמד אלי אסקוזידו מנהל רשות העתיקות ואייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל. בנוסף לאורחים הבוגרים, היו גם אורחים צעירים, וחשובים לא פחות… מהבוקר, וללא הפסקה, הגיעה כיתה אחר כיתה לביקור בתערוכה החדשה והשתתפות בסדנת יצירה של הכנת נרות שמן. היה לנו כיף גדול לראות את ההתעניינות והחיבור של הדור הצעיר.

הדרכה בתערוכה בהשועיה, האורחים הצעירים מרותקים. צילום: אורלי קפ
חנוכת התערוכה בהושעיה. גם המבוגרים מרותקים. צילום: אורלי קפ

בשביל הסנהדרין – מירושלים לגליל

במהלך החודש החולף התקיימה סדרת הרצאות על 'בשביל הסנהדרין – מירושלים לגליל' בשיתוף פעולה עם מוזיאון ארצות המקרא. בסדרה זו, בחרנו לחזור אל המקורות ולעקוב אחר הסנהדרין מראשית נדודיו בירושלים… היה זה שיתוף פעולה נפלא עם מרחב ירושלים ומרחב מרכז, שסייע להגברת המודעות לשביל, כאשר בכל אחת מההרצאות השתתפו מעל 200 איש. עוד בהקשר של שיתוף הציבור – החודש התקיימה השתלמות ל-120 מורי דרך, גם היא במוזיאון ארצות המקרא, במהלכה חשפנו את מורי הדרך לפרויקט, לייחודו ולפוטנציאל שבעבודה המשותפת איתנו. את ההשתלמות העבירו יאיר עמיצור וד"ר עינת עמבר-ערמון.

השתלמות מורי דרך במוזיאון ארצות המקרא. צילום: ד"ר עינת עמבר-ערמון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 5 =