על הפודיום – עם דודו ביטון 

על הפודיום – עם דודו ביטון 

דודו ביטון, מפקח במחוז נגב צפוני ובאר שבע, חלם מילדות להיות ארכיאולוג – וכשנחשף לרשות העתיקות ידע מייד שמצא את מקומו. בימים אלה, הוא חופר בקו הנחת דלק וחולם לשנות את פני המחקר. במה הוא היה עוסק אם לא היה מפקח ברשות? הפרטים בכתבה 

מה תפקידך הנוכחי ברשות העתיקות?

"ביום-יום אני עוסק בפיקוחים שוטפים במרחב ובחפירות ארכיאולוגיות. בימים אלה, אני מלווה פרויקט הנחת קו דלק, ובעקבות כך נחפרו שני אתרים גדולים בניהולי – אתר מתקופת הברונזה הקדומה ואתר מתקופת הברזל. מדובר בשני אתרים מאוד גדולים ומעניינים עם המון ממצא: כלי אבן, כלי חרס שלמים, זרעים קדומים ועוד (ואני בכלל פרהיסטוריון)". 

מהם האתגרים שלך בעבודה הנוכחית וכיצד מתגברים עליהם? 

"אחד האתגרים הכי גדולים בעבודה זה מזג האוויר. במיוחד בימים אלו שהוא נורא הפכפך. לפעמים הוא מאוד מקשה על העבודה, גם שלי וגם של הפועלים בחפירה. אבל הארכיאולוגיה וחשיבות העבודה שלנו מנצחים כל מזג אוויר. 

איך הגעת לרשות העתיקות ומה הביא אותך דווקא לכאן?

"מאז שהייתי ילד, תמיד חלמתי להיות ארכיאולוג. אחרי הצבא היה לי ברור מה אני הולך ללמוד ומה אני רוצה לעשות. תוך כדי לימודי התואר הראשון, נחשפתי לעבודת רשות העתיקות וידעתי שמצאתי את מקומי". 

מה אתה אוהב במיוחד בעבודה?

"אין דבר מהנה יותר מאשר להגיע לשטח שעל פניו נראה ריק, ולאט לאט, שכבה אחר שכבה, לחשוף את האתר ואת הסודות שהוא אוצר בתוכו. כל אתר מתנהג אחרת, ובדרך כלל לא תוכל לדעת מה תמצא". 

באילו פרויקטים השתתפת הזכורים לך לטובה?

"מערת מנות בגליל המערבי – אתר ארכיאולוגי פרהיסטורי בתוך מערת נטיפים פעילה, חפירה בניהולם של ד"ר עומרי ברזילי, פרופ' ישראל הרשקוביץ ופרופ' עופר מרדר. השתתפתי בפרויקט במהלך לימודי התואר הראשון. זהו אחד הפרויקטים המיוחדים שהשתתפתי בהם. היה מאוד מיוחד לחפור בתוך מערה, וכמובן – מאוד שונה מהעבודה בשטח הפתוח". 

מה החלום המקצועי שלך? 

"הייתי שמח ביום מן הימים למצוא משהו שלא נמצא בעבר. משהו ייחודי, חדש ומיוחד.
אפילו משהו שישנה את פני המחקר". 

אם היית חייב לבחור, באיזו תקופה ארכיאולוגית היית רוצה לחיות ומדוע? 

"בתקופה הכלקוליתית. זו נראית לי תקופה מגניבה עם הרבה עשייה, פריחה אומנותית, ובכללי – תקופה מאוד מיוחדת ושונה. 

אם לא היית בתפקידך הנוכחי, במה היית עוסק?

"בוודאות הייתי קונדיטור". 

תמונה להמחשה. צילום: דודו ביטון, רשות העתיקות.

מוטו לחיים/ מסר לעובדי הרשות?

הכל אפשרי. עם אמונה בה', צפו לדברים מדהימים!

לסיום, ספר לנו מעט על חייך מחוץ לעבודה? 

"אני רווק בן 32 מבאר שבע, יש לי כלבה בת 4. יש לי אוסף נרחב של דיסקים ותקליטים שאני ממשיך לקנות אפילו עכשיו, ואני חובב מושבע של ספרי פנטזיה".