"חוויה של פעם בחיים": הפרחנו את השממה

"חוויה של פעם בחיים": הפרחנו את השממה

240 מתנדבים פשטו על מערת מורבעת שבנחל דרגה, בסערה מאובקת בת שבוע. הרשמים כאן, ועל הממצאים – כנראה עוד נשמע בחדשות

השעה 16:30 אחה"צ. עשרות מתנדבים מאובקים מתהלכים בשביל המוביל אותם בחזרה ממערת מורבעת, להשיב את נפשם במחנה הרשות. הם מטפסים על המצוקים בשקט, מתרכזים בשביל ההליכה, פה ושם מחליפים מילה, עוצרים לסירוגין להסדיר נשימה למול נוף הקדומים מעורר ההשתאות המשתרע לרגליהם.

פעם, היו כאן אחרים. לפני 2,000 שנה, לפני 6,000 ואפילו 10,500 שנה.

זה היה יום ארוך. מטמון המטבעות המרהיב מימי החשמונאים שפרסמנו בחדשות לרגל החנוכה, הביא לכאן אנשים רבים שרצו לגעת בהיסטוריה. הם באו לחוויה של פעם בחיים.

"המבצע הטרי במערת מורבעת, שהתקיים בשיתוף פעולה משמעותי עם משרד ירושלים ומורשת וקמ"ט ארכיאולוגיה במינהל האזרחי, ביקש למצות את החומר הארכיאולוגי הרב במערה, ולסיים את הוצאת הפריטים ממנה לפני תקופת החורף והגשמים", אומר אמיר גנור, מנהל החפירה. "לשמחתנו, גייסנו יותר מ-240 מתנדבות ומתנדבים. אנשי היחידה למניעת שוד התיצבו כולם למבצע, והקמנו, במיוחד לצורך הענין, מחנה במדבר" הוא מספר. "היה מרגש לראות אנשים מכל רחבי הארץ. אנשים שמוכנים לעזוב את שגרת היום-יום שלהם ולהגיע עד לכאן".

אז מיהם, המתנדבות והמתנדבים האלה, שמעדיפים לבלות את הזמן שלהם בתוך ערימות אבק כתחליף לערימת הפוך החמימה?

ביקשנו להכיר אותם קצת יותר. קחו לדוגמה את שוהם רייכמן בת ה-19 מרמת הגולן.

"אני ממש נהנית מהקטע הזה של למצוא משהו, פתאום. זה ממש מרגש!", היא מספרת. "כשהייתי קטנה אהבתי להסתכל בספר של יגאל ידין על מצדה. הממצאים עכשיו הזכירו לי את אותם ממצאים קלאסיים מימי בר כוכבא, זה היה מאוד מרגש מבחינתי להיתקל בממצאים האלו בעצמי".

אוריה עמיחי מציגה ממצאים לתקשורת.

ומה מצאת?

"גרעיני זיתים ותמרים, חתיכה של קליפת רימון קדום, רצועות עור (אולי אפילו חלק מסנדל), פיסות בד ופיסות קש קלועות, וכמובן שהיו גם חרסים ועצמות, אבל את אלו מצאתי גם בחפירות אחרות שבהן השתתפתי".

כמו שניתן להבין, שוהם כבר מתנדבת מנוסה, ולכן, כשהיא נתקלה בהזמנה לחפירה בפייסבוק, היא לא חשבה פעמיים ומייד נרשמה להתנדב. אגב, מה שמרגש את שוהם בחפירות זו לא רק האפשרות לגלות ממצאים בני אלפי שנים. "בחפירות אני פוגשת אנשים חדשים, שלעולם לא הייתי מכירה בחיים הרגילים", היא מספרת.

ענני אבק אופפים את החפירה. צילום: יולי שוורץ
מתנדבים בחפירה. צילום: גיא סורסקי


קצת נפוטיזם עוד לא הזיק 😉 כשמשפחה משתתפת בפעילות שלנו

אהרון רובין, סטודנט לתואר שני בחקלאות, אגרואקולוגיה ובריאות הצומח במכון וולקני, בן 26 מגדרה, הגיע גם הוא להתנדב בחפירה במדבר יהודה. "ביום-יום שלי אני עוסק בטיפוח זני עגבנייה בחברת אנרג'ין, ובפיקוח מזיקי חיטה וגרעינים", הוא מספר. "הגעתי לחפירה דרך אשתי, שי הקשר-רובין. הסתקרנתי לראות מה היא עושה בעבודה, מי האנשים מאחורי הסיפורים שלה. נושאי השיחה בבית תמיד עוברים בין ארכאולוגיה וחקלאות. בנוסף, תכננתי ניקוי ראש במדבר. בדיעבד, לא יכולתי לבקש חופשה טובה יותר".

המתנדב אהרון רובין בסלפי חפירות

ישנים במחנה?

"כן, אחרי סיום העבודה במערה טיפסנו כל יום את הדרך הארוכה מעלה, חזרה למחנה. שם, צוות החפירה בנה לנו מקלחות שטח והקים חממות ענק. היה שם הווי נהדר. זה קרה במהלך חנוכה אז הדלקנו יחד נרות, שרנו את כל 'מעוז צור', וזכינו להרצאות מיוחדות. אני נשארתי להרצאה של אמיל אלג'ם, שהטיס מולנו רחפנים והציג מודלים אדירים במחשב. נשארתי להרצאה מרתקת של ד"ר יעל עבדי-רייס, על ארכיאולוגיה מדברית. כבר שנים שאני מטייל עם שי אשתי במדבר, אני לא מאמין שלא הכרתי את זה."

מצאת משהו בחפירה?

"אמנם לא מצאתי משהו חשוב בעצמי, אבל סביבי אנשים מצאו דברים מאוד מעניינים. הסבירו לנו, שהאקלים היבש באזור אפשר השתמרות של שרידים בוטניים, כמות הממצאים הבוטניים הייתה אדירה, ורמת ההשתמרות מפתיעה. כאגרונום למדתי באוניברסיטה על יכולות ההשתמרות של זרעים, והנה אני רואה עדויות מול עיני השתמרות של זרעים וגרעינים בני אלפי שנים. היה מדהים לפגוש את התחום שאני מכיר ואוהב מנקודת מבט אחרת".

סוכנויות תקשורת בינלאומיות הגיעו לסקר את החפירה. צילום: יולי שוורץ
יוצרי תוכן בתחום הטיולים ברשתות החברתיות הצטרפו אלינו לסיקור החפירה. ההתלהבות היתה גדולה מאוד והדיווחים מהשטח – בהתאם! צילום: גיא פיטוסי

זו החפירה הראשונה שלך?

"יצא לי להשתתף בחפירות בעבר, ואפילו מצאתי קנקן שלם בתל ערני, אבל שום דבר שהשתתפתי בו לא היה דומה לחוויה הזו".

מעניין לשמוע, דרך עיני המתנדב, מה סדר היום בחפירה?

"התנדבתי בחפירה במשך שלושה ימים. פתחנו את היום מוקדם בבוקר, אחרי קפה וכריכים ירדנו למטה למערה, ושהינו בה כל היום. חפרנו, פינינו דליים, וכמובן – שמחנו על כל ממצא. צוות החפירה דאג לנו לאורך כל הדרך והסביר לנו מה אנחנו עושים ולמה עושים דווקא בצורה מסוימת, ומה משמעות של כל חפץ או עצם שהתגלה".

היו חיבורים אנושיים מעניינים בחפירה?

"החברה בחפירה הייתה מגוונת מאוד. היו חבר'ה צעירים וגם אנשים מבוגרים. נהניתי ממגוון סיפורי החיים של כל אחד מהם. מעניין היה לשמוע איך הם הגיעו לחפירה. כל אחד הגיע בדרך שונה", הוא אומר. "נהניתי במיוחד לדבר עם אוריה מצוות החפירה, שעוסקת בארכיאובוטניקה. בעקבות החפירה נחשפתי לתחום שלם שריתק אותי. זה גרם לי לחשוב על כיווני מחקר ונושאים שאולי ארצה לגעת בהם קצת בעתיד".

" היו כאן סטודנטים שלקחו הפסקה מהלימודים, חיילים משוחררים, פיזיקאים ורופאים", מוסיף אמיר גנור. ריגש אותי במיוחד אדם בן 75, שפנה אלינו והסביר כי הוא מודע למגבלותיו ולכן ישמח לתרום את כישוריו כרופא וכטבח במחנה! כולם רוצים לתת יד ולקחת חלק".

היחידה למניעת שוד בהפסקת סנדויץ

ומה לגבי הממצאים? גם לשם כך התכנסנו

כל רגע נשמעת קריאה: "מצאתי". צילום: יניב ברמן

"החפירה הניבה ממצאים מסקרנים, שחלקם הועברו מהשטח ישירות למעבדת המגילות שלנו בירושלים. יש לנו עוד דרך ארוכה עד למחקר ולפרסום, אבל אני מבטיח לעדכן. הכי חשוב לי שתצא מפה תודה ענקית לצוות המופלא של סקר מדבר יהודה, שעשה לילות כימים כדי להוציא אל הפועל את השבוע הזה. זה לא מובן מאליו"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 3 =