על הפודיום – עם צח קניאס

על הפודיום – עם צח קניאס

הוא נשוי ואב לשלושה מנווה מונוסון, בעבודה הוא משמש כארכיאולוג נפת מערב ירושלים, ובזמנו החופשי הוא מנגן בשני הרכבים מוסיקליים רוכב על אופני שטח – ועוד! החודש על הפודיום – צח קניאס

צח קניאס. צילום: רוני קישלס

מתי הצטרפת לרשות?

דרכי ברשות החלה אי שם בשנת 98, לאחר סיום לימודי התואר. עבדתי במרחב מרכז, וב-0112 עזבתי את הרשות לטובת עבודה בתחום אחר, שגם אותו אני מאד אוהב – אופניים. ניהלתי את תחום האופניים בחברה ליבוא. לאחר 7 שנים, הרגשתי מיצוי והחלטתי לחזור לרשות העתיקות. כך קרה שבשנת 2018 חזרתי למרחב ירושלים, במחוז יהודה.

תאר את המסלול שלך בארגון

למדתי ארכיאולוגיה מתוך עניין רב בתרבויות קדומות. במהלך התואר שמעתי על רשות העתיקות, וכך הגעתי לכאן. את התואר שני עשיתי במדעי ההתנהגות, בתחום האנתרופולוגיה התרבותית-חברתית.

העבודה הראשונה שלי ברשות העתיקות הייתה מפקח ארכיאולוגי. כשצברתי ותק, יצאתי לחפירות ולסקרים, שאותם ניהלתי בעצמי (24 הרשאות). בנוסף, הייתי ניהלתי שטחים בחפירות גדולות אצל אמיר גורזלזני בחפירת האתר "מצליח", אצל אלכסנדר און ז"ל בחפירה במודיעין, אצל רונית לופו בחפירת א.ת שהם, ועוד. בשנת 2008 זכיתי במכרז, והפכתי לארכיאולוג נפת פ"ת.

כיום, אני ארכיאולוג נפת מערב ירושלים (צפון), במרחב ירושלים. לדעתי זה הוא אחד התפקידים החשובים ביותר במערך הסטטוטורי. בתפקידי, אני הראשון שנפגש עם יזמים פרטיים, ציבוריים וממשלתיים. אני מקדם את הפרויקטים השונים ומנהל את כוח האדם בנפה

היה פרויקט שהתחברת אליו במיוחד בעבודה ברשות?

פרויקט אחד שחרוט לי בזיכרון היא, החפירה הגדולה במצליח בראשותו של אמיר גורזלני. ניהלתי שטח מורכב מבחינה סטרטיגרפית (תחום שאני מאד אוהב בארכאולוגיה). בשטח שאותו ניהלתי, חשפתי מתקן לייצור ערק בעל צורה של כוכב. זהו מתקן ייחודי מאד, והיה מעניין לחקור אותו. בגלל הצורה הייחודית נהגנו להתבדח ביננו, וכך הוא קיבל את השם "פטריק", ע"ש הכוכב מבוב ספוג. זה היה ממצא מאד ייחודי שנחקר לא מעט, וגם ניתנו עליו לא מעט הרצאות.
בשטח אחר בפרויקט זה, חשפנו שכבה המעידה על רעידת אדמה שהתרחשה באזור, דבר שהביא את אנשי המכון הארצי לגיאולוגיה אלינו לשטח.

מה אתה אוהב במיוחד בעבודה שלך ברשות?

אני איש של אנשים, אני אוהב את האטרקציה עם היזמים, ולא פחות – עם המפקחים.

צח קניאס. צילום: יולי שוורץ
צח קניאס מנגן בטקס יום השואה 2024. צילום: אסף פרץ

אם לא היית בתפקידך הנוכחי, במה היית עוסק?

אם לא הייתי בתפקידי הנוכחי, ההייתי ככל הנראה עוסק באנתרופולוגיה יישומית (בכך עסק התואר השני שלי)

האם יש לך פרויקט או מחקר מעניין שמעסיק אותך בימים אלו?

לאחרונה הבנתי כי ישנה "בעיה" ומפקחים רבים מתקשים בזיהוי שכבות פרהיסטוריות. שכבות פרהיסטוריות הן ייחודיות, וקל לפספס אותן כאשר לא מכירים אותן טוב מראש, ויודעים מה לחפש.
לכן, בניתי יחד עם המחלקה לפרהיסטוריה, בראשות קובי ורדי, השתלמות, שאותה אנחנו מעבירים למרחב ירושלים. הארכיאולוגים לומדים כיצד מזהים שכבות פרהסטוריות, איך נראים פריטים, וכו' .לדעתי, זוהי תהיה תרומה גדולה למרחב, אם הניסיון יהיה מוצלח, נעביר את ההשתלמות בשאר המרחבים.

3 עובדות  שמרביתנו לא ידענו עליך?

1. אני מנגן על גיטרה בס, ונמצא בשורה הראשונה עם הבסיסטים הטובים בארץ. מנגן בשני הרכבים ולומד מוסיקה (היום מתמקד בעיקר בג'אז)
2. אני רוכב על אופני שטח, ובעבר התחרתי בתחרויות "דאון היל".
3. ההשתתפות בתחרויות מסוג זה כרוכה בנפילות רבות, שברתי לא מעט איברים.

אם היית צריך לבחור, באיזו תקופה ארכיאולוגית היית רוצה לחיות ומדוע?

אני מתעניין בעיקר בפרהיסטוריה. בזכות הטכנולוגיות העתיקות שהם פיתחו אז, בראשית הדרך, הגענו למה שיש לנו היום. מדהים לראות איך צורך קיומי הופך לכלי, ומתפתח לתרבות וכו'

מוטו לחיים?

לא אנחנו המצאנו את הגלגל

צח קניאס. צילום: יולי שוורץ

לעובדים שלום

הימים – ימי מלחמה. ימים שבהם החטופים עודם בעזה, ימים בהם אנו מאבדים חיילים מטובי…
Read More

דבר המנהל

אני מקווה שכולכם בטוב גם בימים לא פשוטים אלה, ומבקש להודות לכולכם על עבודתכם החשובה…
Read More

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 + 8 =