מכל הבא ליד: מבצע החזרת העתיקות הדהים גם אותנו  

מכל הבא ליד: מבצע החזרת העתיקות הדהים גם אותנו  

קארמה בחנות קרמיקה 

כשענת רסיוק, ארכיאולוגית מחוז אשקלון, נכנסה אחרי יום עבודה לחנות קרמיקה בעודה לובשת חולצת רשות, היא לא תיארה לעצמה שתצא משם עם שלל כה רב ומשמעותי.  
"רשות העתיקות! רשות העתיקות! חיפשתי אתכם"! קראה לעברה המוכרת בהתרגשות. 
"קוראים לי מצדה, ויש לנו עתיקות למסור", היא אמרה. 

מכאן, הכל קרה מהר מאוד. בשיחה בחנות הסתבר שמצדה היא נכדתו של יוסק'ה יפת,  איש צבא שהיה חלק מהמנהלה של חפירות ידין ב… מצדה. 
בהמשך ל"נורמה" שהייתה רווחת בשנים ההן, חלק מהעתיקות מצאו את דרכן לביתם של אנשים וכך גם לביתו של יוסק'ה. לאחר פטירתם של ההורים ועם פרסום מבצע ההחזרה, דיצה, אמא אימה של מצדה ואחיה, ילדיו של יוסקה, החליטו למסור את העתיקות לאוצרות המדינה. ואולם, קשיים טכניים עמדו בינם לבין ההעברה, ורק אותו צירוף מקרים קוסמי בחנות עם ענת, סגר את המעגל. שלושה ארגזים מלאים בכל טוב: כלים תמימים, בחרפושיות, בנרות קדומים ועוד, הגיעו למשרדי מרחב דרום. 

ענת ודיצה עם קנקן שהחזירה למשרדי מרחב דרום בעקבות המפגש המקרי בחנות. צילום: אמיל אלגם

אם זה עתיק – מחזירים בקליק 

בשבועות האחרונים נחשפתם, בוודאי, לתכונה רבה בתקשורת ובציבור סביב רשות העתיקות. אותו שיח ער, נוצר לאחר שהרשות, בשיתוף משרד המורשת, יצאה למבצע שזכה לשם הפנימי -"אזרחים מחזירים עתיקות".  

תחת הסלוגן "אם זה עתיק מחזירים בקליק", קראנו לציבור להחזיר את העתיקות שברשותו לביתן הטבעי – אוצרות המדינה ברשות העתיקות.  
הקמפיין הפרסומי כלל סרטונים הומוריסטיים ומודעות שהופצו באינטרנט וברשתות החברתיות, תשדירים ברדיו, והרבה כתבות יח"צ בכלי תקשורת רבים, לרבות מהדורות החדשות המובילות בערוצי הטלוויזיה, תוכניות בוקר, תוכניות אקטואליה ברדיו – ואף כתבות שער אחורי בעיתון הנפוץ במדינה. שמעו עלינו המון, ודיברו עלינו המון. 

הדוברות שיווקה, התקשורת חיבקה. צילום שער אחורי, "מעריב".

הרשות התארגנה למבצע והכינה מערך תפעול, לקלוט את פניות האזרחים להחזיר עתיקות ולטפל בהן. 

הכשרנו מוקד שירות רשותי, שיקלוט את הפניות של הציבור בכל אפיק אפשרי: טופס פנייה מקוון באתר האינטרנט של הרשות, טלפון, מייל, וואטסאפ ועוד. 

המוקד בחן ובדק את הפניות, ועל פי העדפת האזרחים, ניתב את ההחזרות אל המרחבים, אל אוצרות המדינה ואל המערך הלוגיסטי, לביצוע איסוף מבתי האזרחים – או הפנה את האזרחים לעמדות קבלת קהל, שאויישו במרחבים במשמרות. 

תופעת שרשרת: אזרחים מכל הארץ החזירו עתיקות וסחפו אחריהם אחרים 

הדוברות הייתה "על זה" וכל פריט או אוסף מעניין שהוחזר, הפך מיד לכתבה שעשתה עוד 'באז', והביאה עוד אזרחים לפנות אלינו.  המרחבים הפעילו בפריסה גאוגרפית רחבה את העובדים שלהם, שביקרו אצל אזרחים בבתים, אספו עתיקות ושלחו לנו תמונות של אזרחים מחזיקים בגאווה תעודת הוקרה, עם חיוך רחב על פניהם. האוצרות והלוגיסטיקה אספו עתיקות כבדות וגדולות, והעמיסו אותן על משאיות עם מנוף גדול, ונסעו לאט, כדי שחלילה לא יישברו בדרך למחסנים של הרשות בבית שמש. 

ארון הקבורה שהורד מקומה שלישית בקיבוץ יגור. צילום: אמיל אלגם

החשיפה שרשות העתיקות קיבלה בשבועיים האלה הייתה עצומה, ובהתאם, גם ההיענות של הציבור הייתה מדהימה. פנו אלינו מאות אזרחים מכל רחבי הארץ, שהחזירו אלפי פריטים. היו אזרחים שהחזירו אוספים ענקיים של עשרות ואפילו מאות פריטים יפיפיים, מעניינים ומיוחדים.  

יש לנו ארץ נהדרת: עוד כותרות 

במסגרת המבצע נאספו עשרות פריטים אדריכליים וחפצים גדולים – בעיקר עמודים, כותרות ובסיסים מסוגים שונים, רובם עשויים מאבן גיר, חלקם מאבן בזלת וגרניט,ומיעוטם משיש.  

פריטי האבן בביתם החדש בבית שמש. צילום: אמיל אלגם

בין אלו, ראויים לציון כותרת הכורכר המיוחסת למקדש בנהריה מתקופת הברונזה התיכונה, שתי כותרות צלבניות מהמבצר בעתלית, משקופים מעוטרים מהגולן ואחד שעליו דמויות אריה מאבן בזלת – כנראה מכפר נחום, פרטי שיש ואומנה מהעיר בניאס, שתי אבני מיל רומיות ועוד …  
 
 פריטי האבן בביתם החדש בבית שמש. צילום: אמיל אלגם

חלק מהפריטים שהוחזרו הם כלים חקלאיים כמו אבני בית בד, רחיים שונות, מכתשים, משקולות ומעגלות. נאספו גם עוגנים ממתכת ומאבן מתקופות שונות, ארון קבורה מחרס, כשבע אבני בליסטרה אבן מהתקופה הצלבנית שנלקחו מעכו, כדור תותח מברזל, וגם תותח מתכת מעכו. 

 פריטי האבן, המתכות והחרסים חוזרים הביתה. צילום: אמיל אלג'ם

מטבעות הם הפריט השכיח ביותר שנאסף. היו אזרחים שמסרו לנו מטבע בודד, והיו שמסרו עשרות ואף מאות מטבעות. בין השאר, זיהו הנומיסמטים שלנו מטבעות מהתקופות ההלניסטית והרומית, חלקם של אלכסנדר מוקדון ויורשיו, חלקם מטבעות יהודיים חשמונאים, ורובם – של קיסרים ומושלים רומיים.  

בנוסף, נמסרו מטבעות של קיסרים ומושלים ביזנטים ושל סולטנים ערבים, ממלוקים – ועד שליטים עותומניים. רוב מוחלט של המטבעות נעשה מנחושת או ברונזה, בגדלים משתנים. חלקם הקטן נעשו מזהב. 

גם אם רק חלק מהממצאים כאן אותנטי, זו חגיגה. צילום: אמיל אלגם

במהלך המבצע התקבלו עשרות רבות של כלי חרס. קנקנים גדולים חלקם קנקנים ימיים, פכים ופכיות, קערות, בקבוקים ונרות חרס. מגוון כלי החרס שהתקבל ענק וכולל את רוב התקופות. מכלים מהתקופות הכנענית, הישראלית והפרסית, דרך התקופה ההלניסטית כמו מכלול שלם שהוצא ממערת קבורה במרשה דרך כלים מהתקופות הרומית ועד הערבית, הממלוכים והעותומנית. 

מתים על הגלוסקמה הזו. צילום: אמיל אלגם

ראויים לציון פניות של מספר אנשים שביקשו להעביר אוספים גדולים של כלי חרס שניקנו בעבר בארץ אך נמצאים כרגע בחו"ל והם מבקשים להחזיר אותם לארץ ישראל לרשות העתיקות.  

בין החפצים שהוחזרו לאוצרות המדינה היו גם קופסאות תכשיטים עשויות שיש, מעוטרות ומפוסלות, שהובאו מכרמיאל (יתכן מודרניות), מכתשים ושברי פסלים.  

שברי כלי זכוכית הובאו בשפע, אך כלים שלמים התקבלו מעט יחסית. שני בקבוקונים דמויי פמוט – יתכן מהתקופה הביזנטית, ומספר בקבוקים מהתקופה הרומית, מאפיינים את רוב הממצא מזכוכית. 

בדומה למטבעות, נאספו שלל כלי מתכת ופירזול. הוחזרו ידיות, עיטורי מתכת מגוונים, סיכות, פעמונים, כפתורים… מכל הבא ליד, ובכמות גדולה. בלטו במיוחד שתי ידיות ארון קבורה בדמות פני אריה שהיו חלק מידיות נשיאה של ארון מתים מעץ, מהתקופה הרומית-ביזנטית. 

אחת מדתי ידיות ארון קבורה מרהיבות שהוחזרו לאוצרות המדינה. צילום: אמיל אלגם

מעניין, כי גם ממצאים מסוג צלמיות, חותמות וחרפושיות שהם פחות נפוצים, מיוצגים היטב בפריטים שנמסרו לרשות. הוחזרו מספר צלמיות מהתקופות הכנענית, ההלניסטית והרומית, וחותמות וחרפושיות מהתקופה הכנענית והישראלית. 

חרוז שהוחזר למרחב מרכז כחלק מאוסף של מאות ממצאים שלדברי המחזירה הגיעו מעיזבון של ארכיאולוג. צילום: אמיל אלגם

רשות העתיקות על המפה! 

המבצע הזה ממלא את כולנו בגאווה. כדברי טל ברודי האגדי:  "רשות העתיקות על המפה" -ולא רק בעתיקות, אלא בהכל. 

ולסיום, תודה רבה מקרב לב לכולכן ולכולכם. תודה על התרומה והעשייה של כל אחד ואחת מכם.  

ממיינים אוסף שהוחזר משבי ציון. צילום: עמית שדמן

תודה למי ששיתפו פוסט בפייסבוק, תודה למי שקיבלו קהל, תודה למי שנסעו ואספו עתיקות מבית של אזרח, תודה למי שדיברו עלינו טובות עם חבריהם,  תודה לכל מי שעשה ועשתה,  על המסירות, המחוייבות, השייכות, הרצון הטוב.  

המבצע הזה הצליח בזכותכם!  

צביקה וושלר 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 + 14 =