חופרים – דור ההמשך

חופרים – דור ההמשך

בדרך כלל אנחנו 'חופרים' לילדים, אבל בקיץ היוצרות מתהפכות: עשרות ילדות וילדי עובדים בחרו לחפור איתנו (פשוטו כמשמעו), והרוויחו ערכים, כסף, והתנסות בעבודת ההורים המאתגרת

ארכיאולוגים וארכיאולוגיות ידועים בכישורי החפירה שלהם, בעבודה, כמו גם בבית. הקיץ, החוקים השתנו, ומי שחפר היו הילדים: בני הנוער, הבנים והבנות של עובדי ועובדות רשות העתיקות, הניחו לשבוע את הסלולרי בצד, השכימו קום והתייצבו בחפירות ברחבי הארץ לעבודת כפיים.

כמעט כל ילד וילדה אוהבים להצטרף לעבודה של אבא ואמא, אבל אצלנו, לעבודה יש ערף מוסף. ההתנסות בחפירה בשטח מקרבת את ילדי וילדות העובדים לא רק לערכים ולמורשת התרבותית, אלא גם להורים ולעבודתם הלא שגרתית. דרך ההתנסות בעבודה, בני ובנות הנוער זוכים להבין מה עושים ההורים, ואיך נולדת התלהבות והתרגשות מממצא מלא אבק שמגיח מעל פני השטח.

ולריה גנדלר (הבת של סמיון), ג'ני מרכוס ונוגה רייס (הבת של יעל) בחפירות באר שבע. צילום: ארי לוי, רשות העתיקות

אז איך זה נראה?

עם עלות השחר, מגיעים הנערים והנערות אל החפירה עם הציוד האישי הנדרש. הם מתחילים בעבודה בשטח –  חופרים בריבועים, שוטפים חרסים, עוזרים במדידות ורישום, וכך זוכים להכיר, בידיים וברגליים, את עבודת הארכיאולוגיה.

הפסקת הבוקר והפריסה המשותפת, גם היא מהווה הזדמנות טובה עבור ילדי העובדים והעובדות להכיר מקרוב את הווי החפירה, להתוודע לצוות בשטח וכמובן – לאכול בצוותא.

בקיץ הזה, קיץ 2023, השתתפו כ-33 מילדינו במספר פרויקטים ברחבי הארץ:

מרביתם עבדו בחפירות ביבנה, ביהוד, בגבעת המטוס, באמת המים העליונה, בשיח' ג'ראח, בגבעת הרקפות באר שבע, ברק"ל צומת עילות. היו גם מספר ילדי עובדים שהתנסו בעבודה מעניינת במעבדה האנליטית של רשות העתיקות, והיו שעבדו בפינוי מחסני המעבר של רשות העתיקות.

מימין: פלג שמואלי (הבת של אורן) משמאל: נעמי טרם (הבת של שולמית)

חיבורים מפתיעים

יצאנו לשמוע יש לנערים ולנערות שעבדו הקיץ בשטח, לומר על העבודה החווייתית:

דניאל ראם, הבן של עמית ודבי ראם: "אני חופר שכבה מהתקופה הכלקוליתית. זו השנה הראשונה שאני עובד במשהו בקיץ. היה לי קשה לקום מוקדם, אבל התרגלתי, אלו הרגלים טובים, במיוחד עכשיו לפני החזרה ללימודים".

נעה ליטני, ביתה של גלית ליטני, חפרה בחפירת יבנה: "כל חופש אני עובדת במקום אחר, השנה החלטתי לבוא לעבוד ברשות העתיקות. חפרנו כבשנים קדומים ומצאנו עצמות. יש כאן מגוון של תקופות – מהתקופה הכלקוליתית ועד לתקופה הרומית. מגניב לראות את השכבות לאט לאט נחשפות".

עומר בן-שימול, הבן של שרית בן-שימול, שובץ לעבוד במעבדה של יונה נאור, והוא מספר: "באתי לשמונה ימים, רכשתי יכולות וידע, בדקתי נתונים ולמדתי אקסל. זו השנה השנייה שלי כאן ברשות העתיקות. השנה, התחברתי מאוד לצוות ואני מאמין שאגיע לעבוד גם בשנה הבאה".

אוהד אדי חיים, הבן של סיגל חיים-אסרף, שובץ לעבוד בחפירת גבעת המטוס, יחד עם עופר שיאון ורותם כהן ממרחב ירושלים. "חשפנו חלקים מהאמה עליונה שהובילה מים לירושלים בתקופה הרומית. עסקתי בחפירה וגם בשטיפת חרסים, החפירה מאתגרת, קשה לקום מוקדם" הוא אומר, "אבל התגברתי על הקושי, ואני מאמין שאחזור גם בשנה הבאה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 − two =