חודש של עשייה במרחב צפון

חודש של עשייה במרחב צפון

מיזם "סודות חוקוק" ממשיך לככב; חיילי צה"ל ותלמידים מגלים יחד בשמים ותרופות מהטבע; ומה יזמו ועשו במרחב צפון לטובת פרויקטים חינוכיים וקהילתיים בשביל הזעתר ובשביל הסנהדרין?

פעם שביעית גלידה – סודות חוקוק: מגלים יחד אוצרות מתקופת התלמוד 

האתר נמצא כ-6 ק"מ מצפון-מערב לכנרת, הסמוך לכביש 65. סקרים וחפירות שנערכו באתר, מלמדים על מגוון התקופות שבהן האתר היה מיושב, ובמיוחד על היישוב המרתק שהתקיים בו בתקופת המשנה והתלמוד.  

מתנדבים בחוקוק. צילום: רשות העתיקות.

מיזם "סודות חוקוק" כיכב מספר פעמים ב'כותרות', באינסטגרם ועמוד הפייסבוק שלנו: זוהי השנה השביעית בה הפרויקט פעיל. מזל טוב לנו! 

מאז שנת 2011, חושפת פרופ' ג'ודי מאגנס בחפירותיה (בשנים האחרונות – שועה קיסלביץ לצידה) בית כנסת עתיק ומפואר מימי התלמוד, הכולל רצפות פסיפס מרהיבות במיוחד, עליהם תיאורי סצנות מקראיות ואירועים יהודיים היסטוריים, בהם – מפגשם של אלכסנדר מוקדון וצבאו עם הכהן הגדול בירושלים, ואחרים. 

במקביל לחפירה של פרופ' מאגנס, רשות העתיקות מובילה את המיזם 'סודות חוקוק', פרויקט חינוכי-קהילתי המשתף את הציבור בחפירה, בניהולו של אורי ברגר.  

הפעילות כולה מתבצעת בשיתוף עם קק"ל ובסיוע משרד מורשת. בחפירה זו, אנו חושפים את היישוב סביב בית הכנסת – את מבני המגורים, מערכות המסתור, המעיין, המתקנים החקלאיים הייחודיים ועוד. 

במהלך החודש האחרון התקיימו ימי הכנה, חפירה, הרצאות ועוד, כחלק מהפעילות. ראוי להדגיש במיוחד את קבוצת המתנדבים המסייעת בחשיפת האתר.  

אל אנשי המרכז החינוכי חברו בעבר ארכיאולוגים רבים מן המרחב, ובהם יואב צור, אדריאנה שוקרון, אורן זינגבויים, צביקי בדיחי ועוד. בכל שנה שעוברת ההתרגשות מהפרויקט רק גדלה, והעשייה מתרחבת, השנה מפויה פרופ' מגנס לסיים את חפירת בית הכנסת, ואנו נעבור לקראת שלב פיתוח והכנה של האתר להיותו קולט קהל. 

זהו אחד האתרים המרתקים ביותר בצפון ולאט לאט תשמעו עליו יותר ויותר (זוהי הבטחה!) 

בשמים ותרופות מהטבע 

ט"ו בשבט שמח היה לנו במרחב צפון. תלמידים בבתי ספר התנסו בפעילות על הצומח בעת העתיקה, הכינו בשמים וכתשו תרופות, וחוו חוויה מיוחדת תוך היכרות עם דיוסקורידס, שהיה רופא, פרמקולוג ובוטניקאי יווני. במקביל לפעילות בכיתות, קיימנו גם פעילות מיוחדת במצודת הונין יחד עם חטיבה 769. 


בפעילות משותפת עם צבא הגנה לטבע, בהובלה של אורי ברגר ואבישי לוי-חברוני ממרחב צפון, קיימנו מפגש חגיגי ל-80 חיילים מהחטיבה. סידרנו שבילים, שתלנו עצים ולימדנו את החבר'ה על המצודה וארכיאולוגיה. היה ממש מוצלח! 

מצודת הונין. צילום: אבישי חברוני, רשות העתיקות.

ולטובת מי שלא מכיר – מצודת הונין (מבצר "שאטו-נף") היא מבצר צלבני ליד מושב מרגליות בגליל העליון, היושב על הדרך העתיקה שהובילה מדמשק לצור. מקום מקסים, נופים ייפהפיים ומומלץ לבקר. 

מצודת הונין. צילום: אבישי חברוני, רשות העתיקות.

אחרי אלפי שנים: שביל הסנהדרין קרוב ללב ולבית 

תלמידי ‘בית חינוך גלילי’ שבקיבוץ לביא, התגייסו לאימוץ מתמשך של מתקנים חקלאיים הסמוכים לבית הספר, ונמצאים על תוואי שביל הסנהדרין.  
בין העתיקות שהם חוקרים ומטפחים: כבשן סיד, גת, ספלולים, ומחצבה עתיקה. התלמידים המקסימים מתרגשים להיות הראשונים שמנקים ומסדרים את השטח, אחרי אלפי שנים.   

התלמידים חוקרים את העתיקות, מסדירים אליהן שבילי הליכה, ומנקים את האזור מצמחיה לטובת נראות טובה יותר למטיילים – וגם כדי להגן על העתיקות עצמן.  

פרויקט לביא. צילום: מורה מבית הספר.

ישר כוח למדריך יאיר לביא, שמוביל את התלמידים המשקיעים, למורה מיכל שמרי שבלעדיה זה לא היה קורה, ובעיקר – לתלמידים החרוצים! 

תלמידי נתיב הושעיה מאמצים את שביל הזעתר 

שביל החלב נמצא בשמיים, שביל החומוס עובר בהודו, ועכשיו – יש גם "שביל הזעתר" בהושעיה! 

בחודשים האחרונים מתקיימת פעילות במסגרת פרויקט שביל הסנהדרין, בה מאמצים תלמידי כיתה ו' מבי"ס נתיב הושעיה אתר עתיקות הנמצא בסמוך לשביל, בתוך היישוב שלהם – ב'שביל הזעתר'. 

הפעילות מתקיימת בהובלתה המסורה של אורלי קפ, רכזת ההדרכה של מרחב צפון. התלמידים חוקרים את העבר של המקום, לומדים על המתקנים החקלאיים שלו ומנקים את מה שנמצא בשטח: גת ביזנטית ומחצבה עתיקה.  

במסגרת הפעילות התלמידים גם יוצאים לסיורים בשביל הסנהדרין, והחודש, הסיור התקיים בגן לאומי בית שערים, בו למדו התלמידים על חכמי הסנהדרין, על משמעות סמל המנורה בממצא הארכאולוגי, ועל פועלו של אלכסנדר זייד. 

תלמידי נתיב הושעיה בשטח. צילום: אורלי קפ, רשות העתיקות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

one + 5 =