חודש קסום שמסעיר את הדמיון במרחב צפון

חודש קסום שמסעיר את הדמיון במרחב צפון

קטנה אבל מסקרנת : בחורבת צור נפתחת חפירה מתקופת הברזל, וגם – השקת שביל געש

מגוון חפירות התקיימו במרחב צפון, אבל הפעם – נפנה זרקור אל חפירה קטנה אך מעניינת במיוחד – חפירת חורבת צור שבמחנה הצבאי נעורה.  

בחפירה נחשפו שרידיים של חומת סוגרים, המתוארכת לתקופת הברזל.
חומה זו, הייתה שייכת למצודה גדולה (כ-40 על 40 מ'), שצפתה על הדרך שהובילה מאזור עמק חרוד והגלבוע, לכיוון התבור.  

בנוסף, נחשף מתקן בנוי ומעוגל משלב מאוחר יותר, שבו נמצאו שברי בזלת קטנים ורבים. אפשר להציע, שאזור זה שימש לסיתות בזלת.  

החפירה התקיימה בניהולו של צחי לנג, בסיוע צוות מחוז גליל תחתון והעמקים של מרחב צפון, וזאת, כחלק מפרויקט צבא הגנה לטבע. במסגרת הפרויקט עמלים במרחב צפון על שביל שיקרא שביל געש, בו יוצבו, בין השאר, פרגולה ועמדת תצפית. חפירה זו היא הראשונה שנעשית במקום, וככזו, היא הוסיפה מידע על הנעשה באזור בתקופות הקדומות. 

בתהליך, מבט מלמעלה על האתר. צילום: רשות העתיקות

מסכמים תקופה של הרצאות מרתקות וממצאים מפתיעים

החודש, סיימנו את סדרת ההרצאות החינוכית "חושפים את הסודות של כרמיאל".
הסדרה נפתחה בהרצאה מרתקת של גלעד צינמון ארכיאולוג מגליל מערבי, שדיבר ברגישות על נושא מורכב: "בין שימור מורשת – לפיתוח".
בהמשך, ניתנה הרצאה של פרופ' ליאור גרוסמן מהאוניברסיטה העברית על המכשפה מנחל חילזון. בחפירה המסקרנת, שעוררה עניין רב בהרצאה, נמצאו עדויות לשמאנית מהתקופה הנטופית לצד מגוון ממצאים מפתיעים. צפו בסרטון

הסדרה לא הסתפקה בדיבורים, אלא יצאה גם לשטח! כחלק מהסדרה, התקיימו סיורים בהובלת ד"ר עינת עמבר-ערמון ואורלי קפ ממרחב צפון בחווה החקלאית שבכרמיאל.
משתתפי הסדרה הגיעו מכל רחבי הארץ ונחשפו לגן ארכיאולוגי 'מנחת הארץ'.
בסיום היום המהנה, סיכמו המשתתפים שהם הופתעו מאוד ממה שיש לעיר כרמיאל עוד להציע. 

הסיור בכרמיאל. צילום: אורלי קפ

בין המרצים בסדרה היה גם ד"ר אליעזר שטרן, שריתק את הקהל בהרצאה על "ארכיאולוגיה בכרמיאל מתקופת הברונזה ועד התקופה הרומית".
בהזדמנות זו נזכיר, שביום ה' הקרוב (!) יתקיים ערב הוקרה לכבודו של ד"ר אליעזר שטרן לרגל יציאתו לגמלאות. ערב ההוקרה יתקיים בתאריך 04.05.2023 באולמות האבירים בעכו. 

להרשמה לערב  לחצו כאן.  ההשתתפות פתוחה לכולם.

אליזער שטרן בעכו ובחפירה. צילום אמיל אלג'ם ויולי שוורץ
אליעזר שטרן. צילום: יולי שוורץ.

לא פוסחים על מה שהיה בפסח 

במהלך פסח השתתפו מעל 1,400 איש בפעילויות השונות במרחב צפון. לא מזג האוויר ולא המצב הבטחוני המעורער הפריעו למאות האנשים להגיע ולקחת חלק בחגיגה של טבע, ארכיאולוגיה ומורשת – וטוב שכך. 

בנהריה התקיימה פעילות שבמרכזה הפסיפס הביזנטי המרשים בכנסייה ששומרה באחרונה. בשטח נערכו הדרכות, סדנאות יצירה של רפאות חרסים, צביעת כלים, פעילות בהשראת המשחק המצרי העתיק הסנת ועוד. האירוע התקיים בשיתוף פעולה עם עיריית נהריה, בהובלה של ראפע אבו-ריא, מנאר חסבאני ויוליה ניקיטינה. היה מושלם! 

בעין קשתות, כחלק משיתוף פעולה עם מפעילי האתר, נערכו יומיים של חוויה שבמרכזה חפירה ארכיאולוגית.
המשתתפים נהנו גם מסיורים, סדנאות ויצירות. את הפעילות הובילו רועי עסיס ותדהר מואב מטעם רשות העתיקות. המשובים היו מצוינים, ולכן, כבר בקרוב, אנחנו מקווים להודיע על מועדים חדשים. 

במוזיאון בית יגאל אלון התקיים שיתוף פעולה מיוחד ביחד עם בנק הפועלים ורשות ניקוז, בהובלת אורלי קפ, ראובן קפול וד"ר עינת עמבר-ערמון שלנו מרשות העתיקות. ההמונים שניצלו את ימי חופשת החג הגיעו למוזיאון, שם ביקרו בתערוכת שביל הסנהדרין, הכינו פסיפסי דגים מקוריים, שמתבססים על ממצאים אמיתיים, וכך – למדו להכיר מקרוב את הממצאים.  

בית יגאל אלון . צילום: אורלי קפ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

six − 2 =