אלף שיר לצפון, מגולן עד חרמון – ובכלל

אלף שיר לצפון, מגולן עד חרמון – ובכלל

איזו מצודה שיפצו חיילי עוצבת חירם (ועכשיו חייבים לבקר בה?) ואיזה מבצע מורכב בוצע בגליל המערבי? הכל כאן! החודש של מרחב צפון

אמת המים בגליל המערבי – האמה שחוברה לה ידיו

במסגרת תוכנית תשתיות לאומיות 90 – הקמת מפעל מתפיל המים לגליל המערבי – נדרשה רשות העתיקות למצוא פתרון יצירתי להעברת תשתית צנרת ייחודית ומורכבת דרך אמת המים לעכו. אמה זו, הוקמה על ידי סולימאן פשה, והיא הושלמה ב-1815. האמה הוכרזה כאתר עתיקות ומהווה סמל תרבותי-נופי בגליל המערבי המופיע על סמלי מוסדות ציבור רבים, מועצות אזוריות וארגוני תיירות.

בהיולתה של האמה אתר עתיקות ייחודי וסמל תרבות נוף, היה ברור לנו, במחוז גליל מערבי, כי לא נאפשר את הריסת המונומנט. בחשיבה יצירתית ובשיתוף פעולה פורה עם חברת מקורות, תיעדה רשות העתיקות קטע של אמת המים לאורך של כ-25 מ, אשר בו, לכאורה, צריך היה להעביר את הצנרת. לאחר מכן, נכנס לעבודה צוות מומחי מנהל השימור: קטע האמה נחתך לארבעה מקטעים, הועמס במכלי עץ שנבנו במיוחד לכך, והאמה הוונחה בתוך חומר פולימרי מוקצף.
 לאחר העברת האמה לשטח עבודה, חפרו קבלני מקורות תעלה עמוקה ורחבה, הניחו שני צינורות, וכיסו אותם. או אז, הגיעו מומחי השימור של רשות העתיקות, הניפו את חלקי האמה, חיברו אותה יחדיו וביצעו שימור.

אז אם תגיעו לקיבוץ לוחמי הגטאות, תוכלו לבקר באמת המים המחודשת והמשומרת – ודעו שמתחתיו זורמים באמת מים מודרנית, מי השתייה של תושבי הגליל המערבי.  לרוויה!

(צילום: ראובן קפול, רשות העתיקות)

מצודת הונין – שווה ביקור! בואו לפני שכולם יגלו

חיילי חטיבת "עוצבת חירם" "שיפצו" בשנה האחרונה את מתחם מצודת הונין, שנבנתה לפני קרוב ל-1,000 שנה. הם עדרו, גזמו, ניקו, למדו על ההיסטוריה, ובסופו של דבר – הכשירו שביל טיול חדש, שיאפשר למטיילים ומשפחות לגלות את העבר וליהנות בטבע באתר ארכיאולוגי מרשים ומיוחד.

בשבוע שעבר, נאספו יותר מ- 100 חיילות וחיילים מ"עוצבת חירם", המגינה בשגרה על גבול הצפון, לטקס חנוכת מיזם ארכיאולוגי-חינוכי במצודה. הטקס הוא שיאה של שנה של מפגשי הדרכה ועשייה במצודה העתיקה, במהלכה נקירו וטיפחו את האתר בפרויקט, תוך שהם זוכים ללמוד ולהכיר את ההיסטוריה והארכיאולוגיה שבגזרתם.

הפעילות נערכה כחלק ממיזם "צבא הגנה לטבע", וכחלק ממאמץ משולב של רשות העתיקות, קק"ל ורשות הטבע והגנים לקירוב כוחות הביטחון לנוף המורשת שבו הם משרתים, מתוך לקיחת אחריות על הגנתו ושמירתו.

"בימי הפעילות המשותפת גילינו שהחיילים צמאים לידע על עברה של הארץ ושמחים להיחשף לאוצרותיה הארכיאולוגים", אומרים אבישי חברוני ואורי ברגר, מובילי הפעילות מטעם רשות העתיקות. "פגשנו מפקדים וחיילים שבחרו להיות שותפים איתנו בעשייה למען אתרי המורשת בארץ ובשמירה עליהם. רגע השיא של שנת פעילות משותפת זו, היה בחנוכת שביל המטיילים החדש בחפיר שסביב המצודה, ובחשיפת שלט מידע למטיילים הבאים למקום. בטקס חזרו החברים במיזם על התחייבותם להמשיך ולפעול כדי לשקם אותו ולהפוך אותו לאתר תיירות נוף ומורשת, כפי שהוא ראוי להיות.

פעילות זו, של מערך החינוך במרחב צפון יחד עם צבא ההגנה לטבע בגליל העליון, היא חלק ממסורת בת למעלה מעשור, במהלכה מאמצים חיילי צה"ל אתרי מורשת בגזרתם. המיזם במצודת הונין מצטרף לפעילות בשטחי האש של חטיבת גולני, שם מתבצע שימור של בית הכנסת הקדום במרות ובגבול הלבנון, בו מסיירים ומסדירים לוחמי קו הגבול בשביל הדולמנים שמצפון לתל דן".

כיתוב תמונה: (חנוכת "שביל החפיר" במצודת הונין  – "עוצבת חירם" מאמצת את המצודה הצלבנית בגליל העליון. צילום: אבישי חברוני, רשות העתיקות)

קיץ מורשת בצפון

הקיץ היה חם במיוחד במרחב צפון.  באירועי "קיץ מורשת בצפון" שיזם השנה משרד המורשת בשיתוף פעולה איתנו, עם המועצה לשימור אתרים ורט"ג, השתתפו מעל ל3,500 איש ואישה, בארבעה ימי פעילות גדושים. "היה תענוג לקבל הודעות הוקרה על ההדרכה האיכותית, המידע המעניין וההנגשה של הידע הרב לכלל הגילאים", מספרים במרחב.  אז מה כלל 'קיץ מורשת בצפון' עם רשות העתיקות?'

מורשת על המים, בית יגאל אלון: מגוון סיורים בעקבות תערוכת שביל הסנהדרין ויגאל אלון, מפגש עם שחקנים בדמותם של יגאל אלון ורבי יהודה הנשיא, אמנים, סדנאות, מלאכות עתיקות והרבה מורשת.

מפגש קרוב עם המורשת בעין קשתות: פעילות בחפירה בניהולו של הארכיאולוג רועי עסיס, סיורים, הצגות ומופעים מוזיקליים.

תודה לצוות מרחב צפון ולד"ר עינת עמבר-ערמון שהובילה את המיזם על העבודה המדהימה שעשו בימי חופשת הקיץ בעשרות ימי פעילויות בכל מרחב צפון. תודה גם לשותפים שלנו – עין קשתות, בית יגאל אלון, משרד המורשת והמועצה לשימור אתרי מורשת בישראל  – על עבודה נעימה ומקצועית יחד.

(צילומים: עינת עמבר ערמון, רשות העתיקות)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × 1 =