פעילויות קיץ לוהטות במרחב מרכז

פעילויות קיץ לוהטות במרחב מרכז

אין כמוהו גזר: על פרויקט שימור תל גזר, וגם: "הצייד והתלמיד" – מרחב מרכז מפגין יצירתיות בקייטנות הקיץ

אין כמוהו גזר: פרויקט שימור תל גזר

שריפת הקוצים שהתרחשה בתל גזר בחודש יולי 2022 גרמה לנזק רב. בעקבות שיח בין ראשת המועצה וחברת מועצת הרשות, רותם ידלין ומנהל הרשות אלי אסקוזידו, ובסיוע אנשי המקצוע, גובשה יחד תכנית לאימוץ התל ע"י תלמידי המועצה. בתחילה, בחודשים מרץ עד מאי, השתתפו התלמידים במפגשי מבוא ובשני ימי עבודה באתר, בהם סיננו את עפר השער הכנעני. בהמשך, בנו התלמידים לבני בוץ – וזאת כחלק מעבודות מיהןל השימור לשימור ולשיקום השער, המתבצעות בימים אלו בשיתוף עם רט"ג.

בפרסומים רבים בתקשורת, קראנו לציבור להצטרף למאמצי השימור. ערכנו ימי התנדבות של בוגרים (בני 16 ומעלה) בכל ימי חמישי בחודש יולי עם יחידת השימור, בליווי רכז ההדרכה מהמרכז החינוכי-קהילתי מרכז, גלעד שטרן.

 תדרוך המתנדבים בשער הכנעני

המשך בהחלט יבוא!

מתנדבים מכינים לבנים

אחרינו, לבית הקשתות

בעיר לוד מתקיים זו השמינית – בשיתוף עיריית לוד, פרויקט חינוכי של מרחב מרכז רשות העתיקות בהובלת אסתר יורק. זאת בזכות השקעה של המשרד לשיוויון חברתי בפרויקט החינוכי בעיר.

הפרויקט נועד לחבר את תלמידי שכבת כיתות ד' מבתי הספר היסודיים בעיר להיסטוריה ולארכיאולוגיה של לוד. המפגשים כוללים מפגשי כיתה חווייתיים, סיור בעיר העתיקה ובמוזיאון פסיפס לוד, ועבודת ניקיון במבנה בית הקשתות העתיק.

מבנה בית הקשתות הוא מבנה עות'מאני, ששימש בית בד, ועברו לא מאוד מוכר עד היום. המבנה היה מוזנח לאורך שנים ארוכות וכיום הוא נעול ומשמש את העיריה לסיורים ולאירועי תרבות מצומצמים.

כעת, המבנה דורש שימור וניקוי משמעותיים לצורכי תחזוקה. התלמידים סיירו ולמדו על המקום, ותרמו מזמנם בעבודות ניקיון ופינוי אשפה ואדמה. באופן זה, הם מתוודעים לחשיבות שימור העתיקות – לא פחות מאשר לחשיפה שלהם במסגרת חפירה.

השנה לוקחים חלק בפרויקט 600 תלמידים משישה בתי ספר בעיר (23 כיתות רגילות וכיתות חינוך מיוחד).

הודיה צדוק, מחנכת כיתה ד' בבית הספר הרמב"ם: "למדנו בצורה חווייתית ותיאטרלית על תקופות שונות ודמויות מיוחדות שקשורות לעיר שלנו, לוד. יצאנו נרגשים אל בית הקשתות, שם הילדים זכו – במו ידיהם, להיות חלק מתהליך השיפוץ והניקיון, ועל הדרך שמחו שמצאו פיסות מן העבר. מהביקור במוזיאון פסיפס לוד, יצאנו גאים על הממצא המיוחד שהתגלה אצלנו בעיר. הילדים היו מרותקים במהלך כל הפרויקט ולמדו תוך כדי כך מושגים חדשים."

ילדים בפעילות רשות העתיקות בבית הקשתות. צילום: אסתר יורק

הצייד והתלמידים

4,000 (!) תלמידי ראשון לציון נהנים כבכל שנה מפעילויות העשרה מטעם רשות העתיקות, במסגרת קייטנת החופש הגדול. השנה, בחר המרכז החינוכי להכיר לתלמידים הצעירים את עולמם של בני האדם הקדמונים דרך 'משחק הציד': לוח משחק ענק שמעודד למידה חווייתית ומשחקית. במסגרת קייטנות הקיץ, תלמידי כיתות א' עד ג' מהעיר הכירו את מלאכת סיתות כלי הצור, התזונה של בני האדם הקדומים וחשיבות האש בעולמם. מובילים את הפרויקט ורד בוסידן ויוראתי זמוקאס.

הצייד והתלמיד – הדרכה בכיתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × three =