מחודים של האדם הקדמון דרך חרבות צלבניות, ועד דמעות באושה העתיקה: מרחב צפון משלב ידיים עם הציבור

מחודים של האדם הקדמון דרך חרבות צלבניות, ועד דמעות באושה העתיקה: מרחב צפון משלב ידיים עם הציבור

שחזור ארכיאולוגי דרמטי של קרב קרני חיטין, חפירה מסקרנת בכפר ורדים, מעיין ששווה ביקור, ואפילו דמעות – בחודש העמוס של מרחב הצפון.

שחזור קרב קרני חיטין – דו קרב בין ארכיאולוגים להסטוריונים – או דו קיום?

ב־4 ביולי 1187, התרחש אחד הקרבות המפורסמים ביותר בהיסטוריה של אזורינו – קרב קרני חיטין. הקרב הנודע התנהל בין צבא ממלכת ירושלים הצלבני-נוצרי לצבא המוסלמי, ובו השמידו כוחותיו של צלאח א-דין את כוחות הצלבנים. באירוע מכונן בתולדות ההיסטוריה של האיזור, הוכרע גורלה של ממלכת ירושלים הראשונה.

בהשראתו של המועדון הישראלי לשחזור היסטורי "ממלכת ירושלים", יצאנו השנה – לראשונה, גם אנחנו אל מסע השחזור שהתקיים במשך שלושה ימים.

שחזור הקרב. צילום: עינת עמבר ערמון, רשות העתיקות.

האירוע התקיים בהובלת עמותת הפורום הישראלי לארכיאולוגיה ניסויית ובסיוע המועצות האזוריות גליל תחתון ועמק יזרעאל. רשות העתיקות לקחה חלק כשותפה באירוע והוסיפה לו את הנופך הארכיאולוגי. מסע השחזור החל במעיינות ציפורי והסתיים בקרני חיטין שם נערך הקרב הגדול. הכל נעשה במתכונת אותנטית ברוח הקרב ההיסטורי כפי שהתרחש לפני 835 שנים (ב-4 ביולי 1187 לספירה).

פעילויות רשות העתיקות שהתקיימה במקביל לשחזור קרב קרני חיטין. צילום: עינת עמבר ערמון, רשות העתיקות.

כהכנה לקרב, קיימנו הרצאת זום שעסקה בשחזור היסטורי. בהרצאה זו הועלתה השאלה מה קורה כששחזור היסטורי פוגש ארכיאולוגיה – האם יהיה זה דו קרב או דו קיום?

לאירוע עצמו, שהתקיים ביום שישי, הבאנו איתנו את ה"ארכיאולוגיה" לשטח הקרב. הבאנו איתנו את אווירת החפירה בציליה ענקית באורך של 100 מ', ובעיקר תרמנו את הידע, את הממצאים מהתקופה ואת הארכיאולוגים המומחים לתקופה – ד"ר יופה חושקר וד"ר עדנה שטרן.

פעילויות רשות העתיקות במקביל לשחזור קרב קרני חיטים. צילום: עינת עמבר ערמון, רשות העתיקות.

היה מדהים להתוודע לכמות השאלות ולעומק ההתעניינות של האנשים. באירוע השתתפו בני ובנות כל הגילים, בסדנאות יצירה, משחקים ופעילויות לצד דוכן הסבר של עמותת הפורום הישראלי לארכיאולוגיה ניסויית, דוכנים והדגמות של מלאכות קדומות כגון סיתות אבן, טוויה ואריגה, קדרות, תחנת צילום היסטורי ועוד. כולם סיכמו במילה אחת את האירוע הנפלא: חגיגה!

תודה למארגנים, לשותפים שלנו ולצוות הנפלא שלנו במרחב צפון: בראש ובראשונה ד"ר עינת עמבר-ערמון, מנהלת תחום חינוך וקהילה בצפון שיזמה את שיתוף הפעולה וניהלה את הארוע מטעמנו, ד"ר כמיל סארי מנהל מרחב צפון, המנהלן יוסי יעקובי, ד"ר יופה חושקר, ד"ר עדנה שטרן, אורלי קפ, המדריך יאיר לביא, יולי שוורץ הדוברת ובשטח – הצלם אמיל אלג'ם.

שווה ביקור – אל מעיין חוקוק

החודש התקיימה חפירה בניהולו של הארכיאולוג אורי ברגר במעין חוקוק, בהשתתפות בני נוער ומתנדבים לצד פועלים רבים, לקראת פיתוח המעיין למבקרים. העבודות מתקיימות בשיתוף מנהל שימור של רשות העתיקות וקק"ל. עין חוקוק, המכונה גם עין חבקוק ועין יאקוק, הוא מעיין ששימש במקור את תושבי הכפר יאקוק, ומכאן נגזר שמו.

רגע של היסטוריה: בתקופת המנדט הבריטי נבנה במקום מבנה בטון מאבני בזלת מסותתות, בגודל של כ- 2.5 × 2.5 מ', שכלא את מי המעיין ויצר בריכה בעומק כחצי מטר מתחת לפני השטח. ובחזרה לזמננו: בחפירה הנוכחית, נחשפה מערכת מים מרתקת מהתקופות העות'מאנית והמנדטורית, כנראה של הכפר יאקוק.

המעיין נובע מצפון לתל חוקוק, צפונית-מערבית לכביש 65 ליד מקום המפגש עם תעלת המוביל הארצי וקבר חבקוק.

המלצה שלנו? – כדאי להגיע!

מצאנו חודים (ולא של עיפרון, אלא של האדם הקדמון!)

בגבעת רבי מזרח שבפאתי נצרת נמצא אתר סיתות צור ששימש את האדם הקדמון החל מלפני כ-300 אלף שנים. החפירה שהתקיימה בהובלת אלה ירושביץ, אלכס קוזולוב וג'יה קנג, שופכת אור על ימי ראשית החקלאות.

מתנדבות בחפירה. צילום: אלכס קוזלוב, רשות העתיקות

לדברי צוות המחקר, "האתר שימש להפקת להבים, מהם הכינו חודים ולהבי מגל באתרי היישוב באזור. אפשר ללמוד מהממצאים בשטח, איך השימוש בחומר הגלם הנפוץ ביותר בפרהיסטוריה – אבן הצור – השתנה עם הזמן, ומה התהליכים האלה אומרים על שינויים חברתיים, כלכליים – ואפילו אידאולוגיים בחברות הקדומות". מרתק!

מרשים: חודים בני מאות אלפי שנים. צילום: אלכס קוזלוב, רשות העתיקות

התלמידים המיוחדים של רגבים

בשנה האחרונה התנדבו בקביעות באושה העתיקה שעל שביל הסנהדרין, כעשרים נערים ונערות שלומדים במסגרת החינוך המיוחד בבית חינוך רגבים.

את התוכנית הוביל והדריך יובל גור מדי יום ראשון. התלמידים הגיעו להתנדב במגוון עבודות באתר החפירה, אותו מנהלת הארכיאולוגית הנאא אבו עוקסה עבו, והפגינו התלהבות, מרץ ורצון להכיר סוג עבודה שונה מזו שהם רגילים אליה.

על הדרך, פגשו הנערים גם את המתנדבים הקבועים של אושה, והחיבור ביניהם היה פורה לשני הצדדים אלה, למדו להכיר ולעבוד יחד. בסוף השנה קיימנו מפגש סיכום, כולל כיבוד וחלוקת תעודות. היה מרגש עד כדי דמעות, שזולגות גם בעת כתיבת שורות אלה.

צילום: רשות העתיקות. צילום: עינת עמבר ערמון, רשות העתיקות.

פריצות דרך וסקרנים בכפר ורדים

לאחרונה הסתיימה חפירה מרתקת בניהולו של הארכיאולוג ראובן קפול ממערב לכפר ורדים. החפירה היא המשך חשיפת בית קברות ייחודי המתוארך לתקופת הברונזה הביניימית, אשר נחשף בחלקו על ידי יותם טפר אדווין ק"מ ון דן ברינק.

בית הקברות הוא ייחודי לאזור בשל גודלו הרב ומאפיינים ארכיטקטוניים לא רגילים כגון פירים ופתחים.  בחפירה הנוכחית נחשפו לא פחות מ-12 פירים חדשים ונפרצו 4 חדרי קבורה מהגג בעזרת מחפרון.

החפירה כל כך מעניינת שסקרנים רבים מהאזור  וביקרו בה מיוזמתם. לכן בחרנו להרים את הכפפה וקיימנו שם יום פתוח בהובלת ראובן קפול ועינת עמבר ערמון. ביום הפתוח לקחו חלק 80 סקרנים וסקרניות. כמות השאלות שהיו להם הייתה עצומה, אבל החפירה רק בתחילת הדרך ולכן רבות מהן נשארו פתוחות. כולנו עוצרים נשימה וממתינים לראות כיצד המחקר יתפתח והאם יצליח לענות לפחות על חלק מהשאלות.

צילום: רשות העתיקות. צילום: עינת עמבר ערמון, רשות העתיקות.

הקהילה בצפון חוקרת

שפע של פעילויות חינוכית-קהילתית התקיימו החודש. היריעה תקצר מלהכיל את כולן, אז קבלו את מיטב הפעילויות המרכזיות:

כרמיאל: במשך כל השנה, תלמידי העיר, בהובלת המדריך יאיר לביא, חקרו את אתרי העיר והתחברו אליה, דרך הארכיאולוגיה המרתקת שלה. נטע חרש,  העבירה הרצאה על הארכיאולוגיה בצפת לחברי קיבוץ עמיעד; ד"ר נעמה סוקניק העבירה הרצאה מרתקת במוזיאון שער הגולן כחלק משיתוף רחב במהלכו הקהל הרחב נהנה אף הוא מימים פתוחים באתר בהובלת ריקי בק; חייל החרמון נהנו מסיורים בעיר האבודה שבחרמון במסגרת אירוע השקה לספר "הר דב"; סיור לתל יזרעאל ועין דור התקיים בהובלת תמר שובל ואורלי קפ, סיור לדולמנים של עמק החולה בנוחיילה ובקיבוץ שמיר נערך בהובלת אורי ברגר, ועוד אירועים ופעילויות רבים. כל אלה, כמובן, במקביל לחפירות הקבועות בימי ראשון עם מתנדבים וקבוצות בחפירות באושה העתיקה, ביחד עם מנהלת החפירה הנאא אבו עוקסא.

סיור דולמנים של אורי ברגר. צילום: עדה בארי סימוניץ
סיור דולמנים של אורי ברגר. צילום: עדה בארי סימוניץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 + 20 =