מרחב מרכז מסכם שנת לימודים 

מרחב מרכז מסכם שנת לימודים 

מעשים (ואנשים) טובים במיזם שביל אמות המים 

מיזם שביל "אמות המים לקיסריה"- פרויקט הדגל של שלוחת חיפה במרחב מרכז, מתקדם ללא לאות, זו השנה השלישית. 

שביל אמות המים לקיסריה הוא מיזם חינוכי – ערכי של רשות העתיקות, בשיתוף משרד המורשת, רשויות ומועצות שכנות וגופים ירוקים. במסגרת המיזם נחשפים אלפי בני נוער, קהלים וקהילות לערכי המורשת, לטבע ולנופי ארצנו, דרך פעילות באמת המים לקיסריה ואתרי המורשת שבסביבה. 

החודש, במסגרת פעילות סוף שנה של בתי הספר ובהובלת רשות העתיקות, השתתפו בפעילות בשביל כ- 70 תלמידים מחטיבת הביניים "מאיר שפיה" ובני נוער בעלי צרכים מיוחדים מבית ספר "נווה אתגר". 

הפעם, שמנו דגש על הכרת וקבלת האחר, על דוגמה אישית, יוזמה של עבודה משותפת, חניכה ועוד. כך, זכינו לראות בהתרגשות, איך חלק מהתלמידים הגדילו לעשות והובילו את חבריהם יד ביד לאורך השביל; תלמידי "מאיר שפיה" חנכו את התלמידים מבית הספר "נווה אתגר": התלמידים סייעו זה לזה בעבודה, בהליכה בשביל, בנשיאת דליים, בעטיית כפפות וכו'.  

בני מצווה באתר שוני 

בנוסף לזאת, במסגרת פעילות "בני מצווה", הכשירו כ – 150 תלמידים נוספים ממאיר שפיה, משכבות ז'- ח', את אתר שוני. פעילות הכשרת השטח מתקיימת בהובלת המרכז החינוכי חיפה של מרחב מרכז ובשיתוף קק"ל. זאת, כחלק תוכנית שימור עתידית, בשיתוף מנהל שימור וקבוצות מהקהילה. 

ילדי "מאיר שפיה" מנקים את אתר שוני. צילום: לימור תלמי 
יואב מ"מאיר שפיה" עוזר לעומרי מ"נווה אתגר" לעטות כפפות. צילום: עינת קאשי 
עבודה משותפת בטחנת אבו נור
צועדים יד ביד לעבר טחנת אבו נור. צילום: עינת קאשי 

מסכמים שנה בחוגי הארכיאולוגיה למבוגרים 

 בשנת תשפ"ג התקיימו בשלוחת חיפה חוגי ארכיאולוגיה למבוגרים בהדרכת מומחי רשות העתיקות. 

החוגים התקיימו בשלוש רשויות: במועצה אזורית מנשה, זה המחזור הרביעי, אליו הצטרפו משתתפים ותיקים וחדשים, במועצה אזורית זבולון, ובשכונת נווה שאנן בחיפה . 

חלק מהקורסים כבר הפכו למסורת. רשות העתיקות, כגורם מחקרי מוביל בעולם הארכיאולוגי, שמחה להעביר את הידע שברשותה הלאה. בשונה מחוגי ארכיאולוגיה המוצעים במוסדות האקדמיים, החוגים שמועברים ע"י הרשות בנויים מהרצאות פרונטליות, כמו גם מסיורים בחפירות פעילות ובאתרים ארכיאולוגיים נבחרים.. 

המשתתפים בחוגים נהנו השנה ממפגשי הרצאות, מסיורים באתרי עתיקות, במוזיאונים ובתצוגות ארכיאולוגיות, השתתפו בפרויקטים של אימוצי אתר וחפירות. הארכיאולוגים המשתתפים בהרצאות מציגים ממיטב החידושים הארכיאולוגים של השנים האחרונות, אשר קורים ברשות העתיקות בפרט, ובעולם הארכיאולוגיה ככלל. בהרצאות הוצגו נושאים מגוונים להפליא, החל מהארכיאולוגיה הקלאסית, דרך פרויקטים של שימור והדילמות שעולות מתוך עבודות השימור, ועד ל" מה בין ארכיאולוגיה להייטק?"  

לשמחתנו הנושאים מסקרנים, הקהל נפלא – קשוב וצמא לידע, ובארכיאולוגיה כמו בארכאולוגיה, תמיד יש על מה לחפור…  😉 

במפגש האחרון שהתקיים השנה במחזור ד' של מועצה אזורית מנשה,  מר דוד עוז ממשתתפי החוג הוותיקים, כתב: "תודה לד"ר עוזי עד ולרשות העתיקות על חוג נפלא ומוצלח, וכמובן – לחגית ולכל העושים במלאכה. עינת, לימור – נתראה בשנת הלימודים הבאה".  

סיור לחוג מבוגרים בשמורת נחל תנינים בהדרכת ד"ר עוזי עד. צילום: רשות העתיקות
סיור  לחוג מבוגרים באתר אושה בהדרכת יאיר עמיצור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

five × one =