מה מסתתר מתחת לבניין בירושלים?

מה מסתתר מתחת לבניין בירושלים?

הילדים ששיחקו בחצר בניין המגורים הירושלמי לא תיארו לעצמם, שמטר אחד בלבד מתחת לרגליהם, מסתתר בניין מגורים נוסף.
סיפור שהיה, כך היה:

דני בן-עיון, ארכיאולוג במרחב ירושלים, נשלח לעבודת פיקוח שגרתית במסגרת פרוייקט תמ"א 38 – פרויקט לחיזוק יסודות בית מגורים בשכונת סנהדריה שבירושלים.
בין הכלים המכאניים הגדולים, התשתיות ומפולת האבנים, גילה דני שברים של קנקן חרס עתיק. ב"רפאות שדה" מאולתרת, ניסה דני לחבר בין החלקים, ולהפתעתו גילה שכל החלקים מתחברים לכדי קנקן שלם אחד, שתוארך לתקופת הברזל.
הגילוי המפתיע הוביל לפתיחת חפירת הצלה.

לדבריה של איילה זילברשטיין, מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות, "מהשטח, שנחפר בימים אלה, קיבלנו מידע על קיומו של מבנה מרשים מהתקופה ההלניסטית – ראשית תקופת החשמונאים. ניכר שהבנאים השקיעו בבנייתו. מהמבנה הזה שרדו קיר בנוי אבנים גדולות, וריצוף מסודר ויפה של אבנים מסותתות.
"הממצאים החדשים לימדו אותנו, שבמדרון שבין הרחובות המודרניים לבנה וים-סוף, שנחפרו בעבר, הייתה התיישבות לאורך כמה תקופות לפחות. "בחפירה התעוררו שאלות מעניינות בנוגע לתקופות שבהן חיו אנשים באזור הזה, שהיה העורף החקלאי של ירושלים," אומרת איילה.

צילומים: עומר שלו

האם היתה כאן התיישבות לפני תקופת בית שני?

"אנחנו מכירים הרבה מערות קבורה מתקופת בית שני במקום, ופה ושם יש רמזים לפעילות מתקופת הברזל, אבל עדיין לא שמנו את האצבע על המוקד המרכזי של ההתיישבות באזור לפני תקופת בית שני", אומרת איילה.
ילדי השכונה לא נשארו אדישים לחפירה. ההתרחשות סיקרנה אותם. בהתחלה, הם רק צפו מרחוק, עד שלבסוף העזו לגשת ולשאול שאלות. לבסוף, הסקרנות הובילה להזמנה על ידי צוות הרשות, שקרא להם להצטרף לאחר צהריים של חפירה ארכיאולוגית קהילתית.
ילדי וילדות השכונה הגיעו לחפירה, יחד עם חובבי ארכיאולוגיה צעירים ולהוטים מרחבי ירושלים ששמעו על התגלית, והתגייסו יחד לחפש חרסים, לשטוף, לסנן, ולחשוף את ההיסטוריה שמתחת לבית.
עבור החופרים, מעבר לחשיפת ממצאי העבר, היה נעים ומרתק להכיר את תושבי השכונה, ולהרוויח מפגש ירושלמי חוצה שכונות. כמו שסיכמה אחת השכנות: "ילדי הבניין יזכרו את אחר הצהריים הזה, לתקופה ארוכה".

מה כמה? מה שבע!

כ-100 משתתפים הגיעו השנה לכנס מחקרי ארץ יהודה ה-7, לזכרו של ד"ר דוד עמית ז"ל. הכנס התקיים בל"ג בעומר יחד עם בית ספר שדה כפר עציון, בשת"פ עם רשות העתיקות וגופים נוספים.
המשתתפים שמעו בכנס הרצאות מגוונות על ארכיאולוגיה, סביבה ומורשת בארץ יהודה. בנוסף, פורסם קובץ המחקרים מהכנס של השנה הקודמת, בליווי מדעי של ד"ר יחיאל זלינגר.

צילום: יחיאל זלינגר

אמץ אתר

מיזם "מורשת ירושלמית ליד הבית", המשותף לעיריית ירושלים ולרשות העתיקות, מקדם פעילויות אימוצי אתר באתרים ארכיאולוגיים ברחבי העיר. המיזם כולל אירועים קהילתיים לקהל הרחב לצד פעילויות ניקיון. החודש, התקיימו פעילויות באתרים מלחה, קרית מנחם, רמות והר חומה.
התוכנית, שעתידה להתפרס על פני כל השנה, מבקשת לשקם את אתרי העתיקות בשכונות, להפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהמרחב העירוני ולהנגיש אותם לציבור הרחב. המשתתפים בתוכנית מבצעים את פעולות השיקום באתרים החל באיסוף אשפה, ניכוש עשבים, טיפול בצמחייה ועד פעולות תחזוקה וניקיון נוספות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty + five =