מעין מרזב ועד הדרך הרומית: במרחב דרום חופרים ומנגישים בקהילה 

מעין מרזב ועד הדרך הרומית: במרחב דרום חופרים ומנגישים בקהילה 

במרחב דרום לא מפסיקים לחנוך אתרים חדשים (כן ירבו!)

אחרי 1300 שנה: עין מרזב נפתח לציבור

בית חווה קדום בן כ-1300 שנה, ובו מערכות מים ייחודיות מסוגן, נפתח והונגש לציבור.  

באמצע אפריל נחנך לקהל בית החווה בעין מרזב, אשר חלקים ממנו שוקמו ושוחזרו בשנים האחרונות, בשיתוף הציבור. האתר מתוכנן להפוך למרכז פעילות חברתית-קהילתית אזורי. עד כה, נמצאו בערבה רק שלושה ריכוזי התיישבות ובהן מערכות מים מסוג זה.

עין מרזב הוא אתר עתיקות שממוקם בסמוך לשטחי החקלאות של מושב עין יהב. במהלך התקופה האיסלאמית הקדומה (במאות 8-10 לסה"נ) הייתה במקום התיישבות חקלאית, ובה שבע מערכות הובלת המים (פוגרות) משוכללת, בית חווה, חאן, מספר מבני שירות ושמירה. במקום נחשפו בעבר כתובות תפילה מוסלמית עתיקות.

במהלך שבע השנים האחרונות התקיים פרויקט חינוכי באתר, שבו השתתפו תלמידי בית הספר האזורי, המכינה הקדם צבאית עין יהב ותושבי האזור. 
"במסגרת הפרויקט, שיקמנו יחד עם הקהילה את האתר, ביצענו שימור ושחזור של שרידים וגם הסדרה וניקיון של הסביבה הקרובה לאתר", אומר גרגורי סרי, ארכיאולוג מחוז נגב דרומי ברשות העתיקות.

עין מרזב. צילום: רשות העתיקות.
טקס חנוכת האתר. צילום אמיל אלג'ם רשות העתיקות.

עתידות: האתר בקרוב יהפוך לפארק

"האתר נחפר בשנות ה-70 של המאה הקודמת על ידי פרופ' יוסף פורת, בדומה לאתרים נוספים בערבה, נווה יוטבתה ועין עברונה", אומר סרי. "החוקרים סבורים שהאתר והיישוב כולו נבנה ביוזמה ובתמיכה ישירה של הממשל המרכזי".

בהמשך פיתוח האתר, ייערכו נטיעות של עצי שיטה מקומיים במסגרת פרויקט "אמץ שיטה", כך שבסופו של התהליך יהפוך עין מרזב וסביבתו הקרובה לפארק ארכיאולוגי ולתחנת עניין למטיילים על "דרך השלום". הפרויקט מובל על ידי רשות העתיקות בשיתוף חממת ערבה, רשות ניקוז ערבה, מכינת ערבה – עין יהב, מועצה אזורית ערבה תיכונה, קרן קיימת לישראל וילדים ובני נוער ממושב עין יהב.  

בשיקום האתר השתתפו מועצת ערבה תיכונה, משרד מורשת, קרן קיימת לישראל, רשות הניקוז מו"פ מדבר וערבה, וחממת ערבה. האתר שומר בידי מומחי מנהל השימור של רשות העתיקות, והפעילות הקהילתית נעשתה בידי מרחב דרום ברשות העתיקות. 

חפירות הכנה לצמחיה שתישתל במקום. צילום אמיל אלג'ם.

כולם מוזמנים: ספרו לחבריכם ולכל מי שאתם אוהבים – ורוצים שיכיר ויהנה, שאתר עין מרזב פתוח לביקור לעובדי הרשות ולכלל הציבור – ללא תשלום. 

מרימים את הדרך הרומית באוויר

בחודשים האחרונים מתקיימת פעילות חינוכית על הדרך הרומית, שליד המושב הר עמשא. את הפעילות מובילים במשותף צוות מחוז נגב דרומי, שמצליח לרתום את קהילת המושב, ובית הספר של המועצה האזורית תמר.  

"בפעילות שהתקיימה בחופשת פסח", מספרים במרחב דרום, "המשיכו ילדי המושב מקייטנת מרכז הנוער בחפירה ובניקיון של הדרך הקדומה. לאחר מכן, הם קיבלו הדרכה מיוחדת בה הרמנו רחפן לאוויר, ויחד – צפינו בדרך הקדומה ממעוף הציפור. כך, ראו הילדים היטב את פרי העבודה שלהם – הקטעים הנקיים של הדרך זיהינו מהאוויר את המשך הדרך שבצבצה מתחת לשיחים והאדמה, ולבסוף בלטו בשטח שרידי בית חווה הרומי, שישב גם הוא על התוואי הקדום.  הפעילות הייתה מוצלחת, אנחנו מצפים להמשך שיתוף הפעולה ולא יכולים לחכות לרגע בו נחנוך את המקום החדש ונזמין אתכם לבקר במקום."  

תודה רבה למחוז נגב דרומי על הפעילות המיוחדת.

רחפן בהר עמשא. צילום: טל ספיר.

"סטודנטים "חופרים"   

מכללת קיי. צילום: רשות העתיקות

חשבתם שסטודנטים חופרים רק במהלך השיעורים? תחשבו שוב: במהלך חודש אפריל התקיים קורס "סטודנטים חופרים" במכללת קיי, בהובלת ד"ר יעל עבאדי-רייס. במסגרת הקורס, הסטודנטים התנסו בחפירה ארכיאולוגית, קיבלו הרצאות מקצועיות של מיטב הארכיאולוגים, השתתפו בסיורי שטח בשפלת יהודה, ובסיורים מקצועיים במעבדות רשות העתיקות.  

בנוסף קיבלו הסטודנטים ביקור מיוחד בחוות רימון. שם בני נוער לפני צבא, מגדלים בחווה החקלאית ירקות ופירות. הפרויקט הסתיים בהצלחה רבה ואנו מצפים להמשך שיתוף הפעולה עם המכללה.

הזדמנות לומר תודה לשותפים בפרוייקט: אורית, רחלי, יעל, ניר, אלכס, סער וצבי.

מכללת קיי. צילום: רשות העתיקות

חודש מלא בחגים ואירועים –  

החודש היה גדוש באירועים. בשבוע שעבר ציינו במרחב דרום, את יום העצמאות ויום הזיכרון. לפני כן, הרכינו ראש באירועי יום השואה, וכבר כמעט אפשר לשכוח שבתחילת החודש חגגו את הפסח והאביב. המרחב הרים כוסית חגיגית לכבוד חג הפסח בגן לאומי אשקלון. לאירוע הצטרפו שני אורחים מכובדים: ד"ר יגאל ישראל, לשעבר ארכיאולוג מרחב דרום לשעבר, ושייקה לנדר לשעבר ארכיאולוג מחוז אשקלון ומחוז נגב דרומי.  

בהזדמנות זו נאמר תודה לכל עובדי המרחב שעובדים כל השנה בחריצות, נאמנות ושמחה.

(צילום: שירה ליפשיץ) 

אירוע הרמת כוסית לחג במרחב דרום. צילום: רשות העתיקות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 × 2 =