מרחב מרכז פותחים את הלב – מובילים קהילה

מרחב מרכז פותחים את הלב – מובילים קהילה

החפירה החינוכית-קהילתית בגבעת התיתורה יצאה החודש לעונת פעילות שביעית ותכנית אמץ אתר מגיעה ל"ראש מים" חיפה. במרחב מרכז מחברים החודש במיוחד את התרבות וההיסטוריה של העיר עם הקהילה והמרחב הפיזי.

כלניות בנות 1500 שנה? פסיפס צבעוני מרהיב וקדום' מעוטר בדגמי פרחים, נחשף בשנית לאחר 40 שנה, על שביל ישראל

הפסיפס, ששימש כרצפת כנסייה קדומה, התגלה לראשונה בחפירות בשנות ה-80, אך מאז התכסה ונעלם מעיני המטיילים. כעת, רשות העתיקות, בסיוע מתנדבים ובשיתוף מועצה מקומית שוהם, הופכים את האתר לנקודת ביקור על שביל ישראל * ארכיאולוג רשות העתיקות, יאיר עמיצור: "לא מן הנמנע שיוצר הפסיפס ישב כאן, הביט על הכלניות ממש כמונו היום, וקיבל השראה"

הסיפור המקסים הזה התפרסם בשלל ערוצי המדיה, מקטנים ועד גדולים: וואלה, כאן 11, Ynet, ישראל היום!

צפו בסרטון מחורבת אל-בירה. צילום: אמיל אלג'ם רשות העתיקות

תיתורה בפעם השביעית 

לא רק בחוקוק חוגגים שבע שנות פעילות; גם החפירה החינוכית-קהילתית בגבעת התיתורה יצאה החודש לעונת פעילות שביעית! 

הפרויקט החינוכי הוא שתפ פורה בין רשות העתיקות ועירית מודיעין, והוא פרויקט דגל של מרחב מרכז, המובל ע"י המרכז החינוכי. 

הפרויקט פעיל בשני מישורים כבכל שנה; עבודה חינוכית בבתי הספר בעיר מודיעין לצד עבודת שדה עם עשייה משמעותית עם תלמידי העיר ועם מתנדבים, המגיעים לחפור בגבעה ולחשוף את עברה. 

הארכיאולוג ד"ר אברהם טנדלר, ולצידו הארכיאולוגית שני עמית, מובילים השנה את החפירות לכיוון חדש ומרענן! לאחר שניהל את שתי העונות הראשונות, חזר טנדלר לחפור בראש הגבעה, בסמוך למצודה הצלבנית – חפירה מרתקת ומפתיעה! עמית חופרת במדרון הדרומי, וחושפת עם התלמידים והמתנדבים מערכת גיתות מרשימה. 

אברהם טנדלר בפעולה. צילום: ורד בוסידן, רשות העתיקות.

השנה, שותף לפרויקט גם המוזיאון הארכיאולוגי החדש שנפתח בשנה שעברה בלב העיר – מוזיאון מורשת החשמונאים – 'מאז ועד היום'. חלק מהממצאים המוצגים בו לציבור הרחב, נתגלו בשנים קודמות במסגרת הפרויקט. תלמידי העיר זוכים לבקר במוזיאון כמפגש מסכם לחוויה בכיתות ובשטח. 

"עם הפנים לעתיד, אנו מקווים להמשיך בעשייה החינוכית המשמעותית, התורמת לתחושת המחויבות והאחריות של התושבים המקומיים כלפי האתר, שמירתו ומחקרו" מסכמת ורד בוסידן מובילת הפרויקט.  

תלמידים מקשיבים להסבר מפי המדריכה סבטה אלטמן. צילום: ורד בוסידן, רשות העתיקות.

תכנית אמץ אתר מגיעה לראש מים בחיפה 

מנהל חינוך וקהילה של רשות העתיקות מפעיל תוכנית למידה ותוכניות העשרה בארכיאולוגיה שפועלת בכל רחבי הארץ. באחרונה, הגיעה התכנית ל'ראש מים' – אתר ייחודי בנוף העירוני של העיר חיפה. אתר ראש מים נמצא בגבעה נישאה, המשקיפה על עמק זבולון ועל קו החוף הצפוני. בימי ראות טובים, ניתן לראות מכאן את הנוף עד העיר עכו. מרבית הגבעה, הממוקמת בלב שכונת מגורים, נותרה כשצ"פ של חורש טבעי, המשלב עצי אורן גבוהים, צמחייה טבעית גבוהה ועתיקות על פני השטח. למרגלות הגבעה שוכן בית הספר יסודי "בן גוריון".  

במסגרת תכנית "גפן", ובהמשך להיכרות עמוקה עם מנהלת בית הספר ושיתוף הפעולה החם והנרחב שהתקיים בעבר, נפתחה השנה תכנית "אימוץ" של ראש מים בידי התלמידים. התוכניות מועברת בצורה חווייתית ומאתגרת, ומותאמת לכיתות המיועדות לתכנית א', ב' ו-ה'.  

התכנית יוצרת זיקה וחיבור פיזי למורשת התרבותית וההיסטורית של "החצר האחורית" של אתרים בעיר. 

הארכיאולוג נעם שמרלר "החשמונאי" מספר לילדי כיתה ב' על אורח החיים בעבר 

הארכיאולוגית שחר הרשקו מספרת לילדים מה יחוו בפעילות 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ten − 2 =