מרחב דרום

מרחב דרום

מאיזה עובד נפרד המרחב? והיכן כדאי לבקר בסופ"ש השימשי הקרוב? – הכל על מרחב דרום

רשות העתיקות מארחת בפסטיבל דרום אדום

נציגי מרחב דרום, יחד עם מספר מלגאים, העמידו תחנת מידע של רשות העתיקות בפסטיבל דרום אדום. אל הפסטיבל הגיעו קבוצות גדולות, שבאו באוטובוסים ובמכוניות פרטיות, אופנוענים, רוכבי אופניים ועוברי אורח רבים.  

כלניות בפסטיבל דרום אדום. צילום: צבי פירר.

צוות מרחב דרום אירח את המטיילים הרבים בסדנת "נא לגעת", בה הם שמעו ולמדו מהי ארכיאולוגיה. בנוסף, התקיימו וסיורים מודרכים בבית הכנסת העתיק במעון-נירים.  

דריה אלג'ם ומשפחתה מפרגנים לקולגות בביקור בפסטיבל ונהנים מסדנת "נא לגעת". צילום: צבי פירר.

בבית הכנסת העתיק יש רצפת פסיפס מרהיבה מהתקופה הביזנטית ובה שריגי גפן מצוירים בעיגול, מעוצבים לצורת מדליונים. בתוך כל מדליון יש או תמונה מתהליך תעשיית היין או תמונה של בעל חיים. בחלק העליון של הפסיפס יש כתובת הקדשה בארמית ומנורת שבעת קנים. לאחר הסבר מהצוות, המבקרים נהנו גם מסדנת פסיפס, בהשראת פסיפס בית הכנסת. הפסיפס הנהדר עבר שימור בידי מומחי מנהל השימור לפני מספר שנים, וכעת ניתן ליהנות ממנו במקום שבו נתגלה.   

שלושת ימי הפעילות היו מוצלחים ביותר. תודה לכל צוות מרחב דרום שנרתם לעשייה, ולמבקרים שבאו לתמוך. נתראה בשנה הבאה – אבל לא חייבים לחכות לפסטיבל..
אם עוד לא הייתם בבית הכנסת העתיק- בנירים, זה לגמרי שווה ביקור!  

אומרים תודה לאמיר גולני היקר

מרחב דרום נפרד מד"ר אמיר גולני, ששימש כארכיאולוג מנחה במהלך שלוש השנים האחרונות. אמיר עסק בהנחיית צוות החופרים, החוקרים והמפקחים במרחב. הוא תמיד קיבל את כולם בסבלנות ובחיוך, ייעץ, הכווין, לימד ועזר במה שצריך. משפחת דרום רוצה לנצל את הבמה כדי להגיד – שוב, תודה רבה, ולאחל לאמיר בהצלחה רבה בהמשך הדרך.

מסיבת הפרידה לאמיר. צילום: שרון גל.

צוות לעניין 

צוות מחוז נגב דרומי – המחוז הכי גדול במדינה, התכנס ביום קר במיוחד למפגש גיבוש בחפירת חירן. לאחר שהצוות השביע את רעבונו בפיצות, העבירה מנהלת החפירה (והארכיאולוגית המחה הטרייה), ד"ר דוידה אייזנברג-דגן, סיור והסבר לצוות בשטחים השונים בחפירה.

היה מגבש. מחכים כבר ליום הגיבוש הבא!

צוות מחוז נגב דרומי. צילום: דוידה דגן.

של"חנו את תלמידי כיתה י"א אל חורבת רימון 

 130 תלמידי כיתות י"א  מקריית מלאכי, הגיעו בחודש האחרון כחלק ממסע של"ח, לחפירה במחצבת רימון, הממוקמת כ-700 מטר ממערב לחורבה. החפירה מתנהלת כחלק מפרוייקט "דרך מלכי יהודה" וכוללת ניקוי וחשיפה של המחצבה. מעניין לראות את הקירות המצולקים ואת סימני הסיתות והחציבה, הנראים בבירור לאחר הניקוי.  

החפירה מזמנת אליה גם קהילה מקומית, ומלבד תלמידי השל"ח, השתלבו בעבר בחפירה גם בני נוער, קהילות ומשפחות מרחבי הדרום. 

ילדי כיתה י"א בחורבת רימון. צילום: רשות העתיקות.

דוהרים אל הארכיאולוגיה 

כ-20 חיילים מדוהר שמיים של חיל התותחנים, הגיעו אל 'מצפה שבטה' במסגרת פרויקט "צבא הגנה לטבע". החיילים קיבלו הדרכה מעשירה, עמלו קשה ועסקו בשימור האתר, בנקיון ופרצו דרך אל המצד. מדובר בשלב הראשון של חשיפת האתר לחיילים המשרתים במקום, ומפגשים נוספים יתקיימו בהמשך. בפעילות השתתפו: גרגורי, צבי, דניאל, אריאל, צחי ויגאל.

תם וכמעט נשלם 

פעולות השימור בגת משאבים הסתיימו, ועתה אנו ממתינים לפעילויות של הרשויות השונות על מנת שניתן יהיה לפתוח את הגת לביקורים של הקהל הרחב. 

"מהפך הסינדרלה", עליו דיווחנו לכם בגיליון ינואר 23 של "כותרות", כמעט הושלם. תלמידי בית הספר "נגב סיני" עמלו על חשיפתה מחדש של הגת, וכעת אנו שמחים לבשר, שבמהלך חודש דצמבר, השלימו המשמר אריאל ענבר וצוותו את עבודת השימור. הצוות עסק בפעולות אותם הילדים אינם יכולים לעשות בעצמם, אך אל דאגה, אף אחד לא נשאר מחוץ לתמונה; במהלך העבודה הגיעו תלמידי בית הספר לשמוע מאריאל הסברים על עבודת השימור ולסייע בניקיונות באתר.  

אם כן, כעת, משפעולות השימור הסתיימו, בקרוב ניתן יהיה לפתוח את הגת לביקורים של הקהל הרחב. 

תלמידי בית הספר נגב סיני במהלך פעילות השימור בגת משאבים. צילום: גיא זהר.

מאמצים את החאן  

תלמידי בית שיטים, החרוצים, "אימצו" את חאן עין מרזב הסמוך למושב יהב, בערבה התיכונה. במהלך הפעילות, שהועברה על ידי הארכיאולוג טל ספיר והמדריך אחמד גרביע, קיבלו התלמידים הסבר על תפקידי רשות העתיקות ואף ניקו את האתר. 

תלמידי בית ספר "שיטים" בעין מרזב. צילום: טל ספיר. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 × three =