איזו טכנולוגיה תסייע להגן על ערכי המורשת ולאתר שרידים ארכיאולוגיים עוד לפני תחילת החפירה?

איזו טכנולוגיה תסייע להגן על ערכי המורשת ולאתר שרידים ארכיאולוגיים עוד לפני תחילת החפירה?

אתגר חדש של רשות העתיקות המתפרסם ב-'אתר האתגרים הממשלתי', קורא ליזמים וחברות עסקיות המתמחות בחישה מרחוק לפתח טכנולוגיה לאיתור שרידים קדומים בתת הקרקע

רשות העתיקות ומשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה מפרסמים אתגר ליזמים ולחברות עסקיות, במטרה לפתח טכנולוגיה ייעודית לארכיאולוגיה, שתאפשר לאתר שרידים ארכיאולוגיים בתת הקרקע מבלי שייגע בהם מעדר. האתגר מתפרסם ב-"אתר האתגרים הלאומי" – פלטפורמה חדשה, פרי שיתוף פעולה בין משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד האוצר – החשב הכללי, שנועדה לעודד תהליכי חדשנות במשרדי וגופי הממשלה.


האתגר קורא ליזמים וחברות עסקיות לאתר פתרונות טכנולוגיים חדשניים ופורצי דרך לאיתור שרידי עתיקות בתת הקרקע באמצעות חישה מרחוק ברמת מיומנות ודיוק גבוהים. זאת, לאור ההיקף המתגבר של תכניות בנייה ופיתוח הנוגעים באתרים ארכיאולוגיים בכל רחבי הארץ (כ-5000 פרויקטים בשנה), והכמות הגדולה של חפירות הצלה הנדרשות כתוצאה מכך (כ-300 בשנה). כל זאת, כשלב מקדים לביצוע חפירות הצלה, ותוך חיסכון ניכר בזמן ובמשאבים.


"אחת הבעיות המרכזיות בחפירות ארכיאולוגיות, היא זיהוי פריסת השרידים בתת הקרקע, שיאפשר להגדיר מראש את גבולות השטחים שבמסגרתם תתבצע החפירה", אומר פרופ' גדעון אבני, המדען הראשי של רשות העתיקות. "ב-20 השנים האחרונות נעשו כמה ניסיונות להשתמש בטכנולוגיות של חישה מרחוק כדי לאתר שרידים ארכיאולוגיים. שיטות אלה תפסו תאוצה רבה ושוכללו בישראל סביב ההתמודדות של מערכת הביטחון עם אתגר איתור מנהרות החמאס. ואולם, עדיין לא פותחה שיטה מיוחדת לצרכי הארכיאולוגיה – כזו שתהיה ישימה לסוגי קרקעות, מסלע ואזורים טופוגרפיים משתנים".


לצורך תמיכה בקידום פתרונות לאתגר, רשות העתיקות תעניק מענקים בסך כולל של 150,000 ש"ח להצעות שייבחרו להדגמה באתגר זה (כ-50,000 שקל לכל הדגמה).
הילה חדד חמלניק, מנכ"לית משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה: "חדשנות בארכיאולוגיה היא הכרחית על מנת לשמר את ההיסטוריה שלנו תוך שמירה על יעילות ומהירות בפיתוח ובינוי, לטובת הציבור כולו. אתר האתגרים הלאומי הוא כלי מרכזי בקידום תהליכי חדשנות במשרדי וגופי הממשלה, והחשיפה לאתגר הממשלתי הזה לתעשייה תוכל לתת מענה תוך רתימת המהירות ויכולות התעשייה הפרטית לצרכים ממשלתיים ציבוריים ולטובת האזרח".

אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שיוצאת ביוזמה כזו. ארכיאולוגים בארץ ובעולם משתמשים מעת לעת בטכנולוגית החישה מרחוק, אך זו הפעם הראשונה בעולם שמדינה שמה לה למטרה להכניס את החישה מרחוק ככלי סטנדרטי בארגז הכלים של הארכיאולוג, וכן ליצר טכנולוגיה מותאמת לצרכים הספציפיים של התחום. הטכנולוגיה אמנם לא תחליף את חפירות ההצלה, אך בהחלט תאפשר מיקוד של החפירות באזורים מסוימים, מבלי שיהיה צורך לפתוח שטחי חפירה נרחבים. משמעות הדבר – ייעול הפעילות וחיסכון עצום בעלויות ליזמים ולמדינה."


לפרטים נוספים והגשת הצעה לפתרון לאתגר

מפגש אונליין לציבור המתעניינים באתגר יתקיים ביום חמישי, 12.1.23, בשעה 16:00 – 16:45.

להרשמה לוובינר

אודות אתר האתגרים הלאומי

אתר האתגרים הלאומי challenge.gov.il הוא פלטפורמה חדשה, פרי שיתוף פעולה בין משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה ומשרד האוצר – החשב הכללי, שנועדה לעודד תהליכי חדשנות במשרדי וגופי הממשלה. הפלטפורמה פותחה לפי הדגם שכבר נוסה והוכח במדינות שונות בעולם, כגון אתר challenge.gov בארה"ב. האתר פועל כעת במסגרת בפיילוט מקדים לקראת השקת 'זירת האתגרים הממשלתית', שפותחה וגובשה במינהל הרכש הממשלתי באגף החשב הכללי.


מטרת 'אתר האתגרים הלאומי' היא לעודד שותפות בין המגזר הפרטי לציבורי כפתרון משותף לאתגרים לטובת הכלכלה והחברה בישראל. האתר מציב בפני בעלי עניין רלוונטיים בתעשייה, באקדמיה ובסקטורים נוספים אתגרים מרכזיים עימם מתמודדים משרדי הממשלה, וזאת על מנת לעודד את הגורמים השונים להציע פתרונות לאתגרים המוצגים, לזהות ולהציע פתרונות אפשריים. על סמך פתרונות כאלה, משרדי הממשלה יוכלו לקדם מהלכים לטובת הציבור.


במסגרת הפיילוט, חברות ויחידים שיזהו כי יש להן פתרונות שיכולים לתת מענה לאתגר ממשלתי, יוכלו להירשם באתר האתגרים הלאומי ולהגיש את הצעותיהם. לאחר תהליך בחינת ההצעות, ייבחרו שלוש חברות להדגמה בכל אתגר, ובמקרים מתאימים החברות יקבלו מענק לכיסוי העלויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

twenty − twenty =